تست شغل ایده آل (بهترین تست شخصیت شناسی جهان)

بهترین تست شخصیت شناسی جهان

آیا شما هم به دنبال پیدا کردن بهترین تست شخصیت شناسی جهان هستید؟ آیا می‌خواهید تستی را پیدا کنید که به‌واسطه آن خودتان را بهتر بشناسید؟ این مقاله دقیقاً جای شماست، چرا که در این مطلب قصد داریم تا شما را با انواع مختلف تست‌های شخصیت شناسی آشنا کنیم. همان‌طور که می‌دانید امروزه ما به سمت دنیایی در حال حرکت هستیم که بشر به این دانش رسیده است که هرچه خود و دنیای خود را بهتر بشناسد، می‌تواند به موفقیت‌هاي بزرگي دست پيدا كند؛ ازاین‌رو بهتر است تا از تست‌های شخصیت شناسی به این منظور استفاده کنید؛ پس اگر شما هم می‌خواهید با انواع تست‌های شخصیتی آشنا شوید تا انتهای مقاله همراه مرکز کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.

اهمیت شغل در زندگی

اهمیت شغل در زندگی

انتخاب شغل یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب‌هایی است که در صورت درست بودن آن می‌توان امیدوار بود که فرد یک زندگی خوب و موفق را تجربه کند و در صورت انتخاب غلط و ناصحیح شغل، باید منتظر پیامدهای منفی آن باشد.

پیامدهای انتخاب شغل نامناسب

پیامدهای انتخاب شغل نامناسب

پیامدهای منفی داشتن شغل نامناسب، بسیار زیاد است و می‌توان گفت سراسر زندگی فرد را در برمی‌گیرد اما دو مورد از پیامدهای جدی آن به شرح زیر است:

  1. درصد بالایی از طلاق‌های زناشویی و و اختلاف در رابط عاطفی، ناشی از نارضایتی شغلی است.
  2. بیماری‌های جسمانی و روانی، در بین افرادی که همواره از شغلشان ناراضی هستند، بیشتر دیده می‌شود.

خوب تا اینجا فهمیدیم انتخاب شغل مناسب بسیار مهم و حیاتی است اما شغل مناسب، چگونه شغلی است؟

شغل مناسب، شغلی است که با توانمندی‌ها و استعدادهای ذاتی شما هماهنگ باشد و این یکی از رموز موفقیت در زندگی و کار، پیشرفت و رضایت شغلی است.

تاریخچه تست‌های شخصیتی

تاریخچه تست‌های شخصیتی

در حدود سال 460 قبل از میلاد، بقراط پیشنهاد کرد که انسان‌ها دارای یک شخصیت هستند؛ شخصیتی که از چهار خلق و خوی متمایز تشکیل شده است. او پیشنهاد کرد که هر مایعی که در یک فرد غالب است و بنابراین شخصیت متفاوت او را تعیین می‌کند.

در سال 1879، ویلهلم وونت نه تنها پدر روان‌شناسی شد، بلکه اولین فردی بود که تمایز واضحی بین بدن انسان و نظریه شخصیت انسانی قائل شد. ظهور رویکرد روان پویشی در اواخر دهه 1800 منجر به تغییر شدیدی در نحوه نگرش و درک شخصیت در موقعیت‌های اجتماعی با گروهی از افراد شد.

بنیان‌گذار رویکرد روان پویایی، زیگموند فروید، پیشنهاد کرد که شخصیت ما بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که در ابتدا به نظر می‌رسد و رفتار و شخصیت ما بر اساس انگیزه‌ها و نیازهای ذاتی ما هدایت می‌شود.

بعد از آن کارل یونگ، پیشنهاد کرد که تنها چهار اولویت شخصیتی در انسان وجود دارد: حس، شهود، تفکر و احساس، و این که اینها بر شخصیت ما تأثیر می‌گذارد. دهه 1900 منجر به افزایش علاقه به آزمایش شخصیت و ارزیابی آن، به ویژه در محل کار شد. در نتیجه، به دست آوردن درک بیشتر از شخصیت به افراد کمک کرد تا هوش عاطفی خود را بسازند و شغلی را پیدا کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد، بهره‌وری را بهبود بخشد و همچنین باعث رشد و پیشرفت آن‌ها در روابطشان شود.

برگه اطلاعات شخصی Woolworth اولین آزمون شخصیتی مدرنی بود که اختراع شد. ارتش ایالات متحده آمریکا از آن برای تشخیص اینکه کدام یک از افراد استخدام شده مستعد شوک گلوله هستند، استفاده شد. از دهه 1900، آزمایش‌های شخصیتی، ارزیابی‌های شخصیتی و نظریه‌های شخصیت انسان سر به فلک کشیده است. مردم در حال حاضر با آزمون‌های شخصیتی مانند آزمون شخصیت شناسی MBTI آشنایی بسیاری دارند.

چرا باید از تست‌های شخصیت شناسی استفاده کنیم؟

چرا باید از تست‌های شخصیت شناسی استفاده کنیم؟

اگر شما به دنبال بهترین تست شخصیت شناسی جهان هستید، بد نیست بدانید احتمالاً اکثر ما برای یک پلتفرم پخش فیلم و تلویزیون در ایران و خارج از کشور مانند نتفلیکس، آمازون پرایم و یا فیلیمو و نماوا ثبت‌نام کرده‌ایم. اما آیا تا به حال احساس کرده‌اید که باید یک سرویس وجود داشته باشد که همه آن نمایش‌ها را در یک پلتفرم با یک قیمت جمع‌آوری کند؟

تست‌های شخصیتی نیز گاهی اوقات به همین شکل است. ما یک تست شخصیتی انجام می‌دهیم و یک یا دو چیز در مورد ما به ما می‌گوید، اما ممکن است یکی از عناصر کلیدی را از دست بدهیم یا چیز دیگری؛ بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که یک تست شخصیتی دیگر برای تجزیه و تحلیل فردی یا گروهی انجام دهیم.

		
		

مزایای فردی انجام تست شخصیت شناسی

مزایای فردی انجام تست شخصیت شناسی
  • رسیدن به درک بهتری از خودتان:

شخصیت شناسی دانشی است که سبب می‌شود خود را بهتر بشناسیم و به تمام جنبه‌های شخصیتی خود آگاه باشیم. این کار به ما کمک می‌کند  تا در موقعیت‌های مختلف زندگی بتوانیم در جایگاه‌ها و موقعیت‌های درستی قرار بگیریم و روزانه خود را با بالاترین و بهترین راندمان نشان دهیم. ارزیابی شخصیت مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و سؤالات مختلف است که برای اندازه‌گیری الگوهای رفتاری افراد در موقعیت‌های مختلف طراحی شده است. شخصیت در واقع چیزی است که رفتار، عملکرد و طرز فکر ما بر اساس آن شکل می‌گیرد و در طول روز افراد پیرامونمان ما را به واسطه همین شخصیتی که داریم می‌شناسند.

با کمک تست شخصیت شناسی، می‌توانیم در شناخت روحیات، علاقه‌مندی‌ها، صفات و سایر خصوصیات شخصیتی خود و البته اطرافیانتان بهتر عمل کنیم و با درک تفاوت‌های میان خودمان و دیگران بتوانیم به سازگاری و توافق بهتری با دیگران و با محیط اطرافمان برسیم. در نتیجه قادر خواهید بود که روابط بهتری با دیگران برقرار کنید.

  • شناخت موقعیت‌های ایده‌آل:

هر چه تیپ شخصیتی خودتان را بهتر و بیشتر بشناسید، در شناخت و بررسی مسائل و مشکلات پیش ‌رو نیز بهتر عمل می‌کنید. در واقع تیپ شخصیتی شما سبب می‌شود تا به ایده‌های جدید و بهتری برای حل مشکلات و همچنین یافتن شغل مناسب برای خود برسید.

تست‌های شخصیت شناسی علاوه بر اینکه بر روی زندگی و روابط افراد تأثیرات بسیار خوبی دارند، بر روی آینده شغلی آن‌ها نیز تأثیر گذارند. حتی بسیار از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف نیز امروزه پیش از استخدام کارمندانشان از آن‌ها تست شخصیت شناسی می‌گیرند تا ببینند آیا روحیات و شخصیت آن‌ها برای شغل در نظر گرفته شده مناسب است یا نه.

زمانی که افراد به شناخت بهتری از شخصیت خود برسند، می‌توانند مشاغلی را انتخاب کنند که با شخصیتشان همخوانی داشته باشد. شناخت بهتر از خودتان، می‌تواند در فرایند مصاحبه شغلی نیز به شما کمک کند و در این مسئله تأثیر گذار باشد که کارفرما نیز تشخیص دهید شما فرد ایده‌آل و مناسبی هستید. وقتی که افراد، حرفه‌ای متناسب با ویژگی‌های شخصیتی خود انتخاب می‌کنند، انگیزه‌ی درونی آن‌ها برای انجام وظایف حرفه‌ای‌شان افزایش می‌یابد؛ بنابراین انتخاب شغل با توجه به ویژگی‌های شخصیتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه در آینده شما را از مسیر اصلی و حرفه‌ای که در نظر دارید دور نمی‌کند و همچنین پس از مدتی از کار دل‌زده نمی‌شوید.

  • شناخت نقاط ضعف و قوت:

شناختن کارهایی که در آن‌ها خوب و عالی هستید کمک می‌کند تا در شرایط مختلف مانند انتخاب شغل یا رشته تحصیلی تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. شما می‌توانید از نقاط قوتتان در شغل یا حرفه‌ای که دارید استفاده کنید و همچنین با تقویت آن‌ها نقاط ضعفتان را نیز پوشش دهید.

با انجام چندین تست شخصیتی، افراد ارزیابی و درک جامع‌تری از نحوه کار، تفکر و عمل خود دریافت می‌کنند. هر آزمون شخصیتی نقاط قوت خود را در ارزیابی ما دارد؛ بنابراین دسترسی به این نوع داده‌ها، خودآگاهی بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد و به شما این امکان را می‌دهد که شایستگی‌ها و ویژگی‌های اصلی خود را به حداکثر برسانید و به توسعه مهارت های فردی شما کمک می‌کند.

به طور کلی تست‌های شخصیت شناسی شامل بررسی و ارزیابی‌های روان‌شناختی واقعی و آزمون‌های آنلاین هستند که علاوه بر سرگرمی، بسیار کمک کننده و تأثیر گذارند. اما به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان نباید تنها به این تست‌ها وابسته باشید؛ چراکه زندگی ما هرگز یکسان و با ثبات نیست و بی شک برخی از تغییرات بر روی شخصیت ما نیز تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین انسان همیشه می‌تواند در جهت رشد و پیشرفت قدم بردارد و خود را روز به روز بهتر و بهتر کند.

مزایای گروهی انجام تست شخصیت شناس

مزایای گروهی انجام تست شخصیت شناسی

در مورد تیم‌های دسته‌جمعی هم همین‌طور است. ما بهتر درک می‌کنیم که چگونه تیم ما می‌تواند با نگاه کردن به شخصیت‌ها و ویژگی‌های یکدیگر برای دستیابی به اهداف با هم همکاری کند. با دسترسی به تست‌های متعدد، همه متوجه می‌شوند که هر یک از اعضای تیم چگونه می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

معایب تست شخصیت

آیا عالی نیست اگر یک ابزار جادویی وجود داشته باشد که بتواند به روح یک فرد نگاه کند و به شما بگوید که اگر او را استخدام کنید یا ارتقا دهید چقدر خوب عمل می‌کند؟ این تقریباً همان چیزی است که تقریباً یک سوم شرکت‌هایی که از ارزیابی شخصیت استفاده می‌کنند، معتقدند که آن را یافته‌اند. اما اگر نقص‌هایی در این ابزار جادویی وجود داشته باشد چه می‌شود؟ شرکت‌ها با استناد به تصمیمات استخدام یا ارتقا بر اساس داده‌های ناقص، ناآگاهانه چه آسیبی می‌توانند به افراد وارد کنند؟

خطر واقعی تست‌های شخصیتی

خطر واقعی ارزیابی‌های شخصیتی این نیست که اصلاً کار نمی‌کنند، خطر این است که متفاوت از آنچه تبلیغ می‌شود عمل می‌کنند. تقریباً هر ارزیابی شخصیتی با یک سلب مسئولیت همراه است که به نظر می‌رسد “این ارزیابی نباید به‌عنوان تنها عامل در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با شغل مانند استخدام و ارتقا استفاده شود.” در عوض، سازندگان ارزیابی شخصیت پیشنهاد می‌کنند که کارفرمایان باید علاوه بر سایر روش‌های غربالگری، از ارزیابی شخصیت نیز استفاده کنند. آنها توضیح می‌دهند که ارزیابی آنها تنها “بخشی از تصویر” را ارائه می‌دهد و سایر روش‌های غربالگری به پر کردن شکاف‌ها کمک می‌کند، مانند این:

این تشبیه خوبی نیست؛ زیرا به این معناست که ارزیابی‌های شخصیتی نمایش دقیق بخشی از تصویر را ارائه می‌دهد. واقعیت این است که ارزیابی‌های شخصیتی بیشتر شبیه یک نقاشی پیکاسو است که تصویر کامل را ارائه می‌دهد، اما نسخه‌ای کامل را در اختیار ما نمی‌گذارد.

بهتر است بدانید که ارزیابی‌های شخصیتی بر برخی از جنبه‌های شخصیتی افراد بیش از حد تأکید می‌کنند. ارزیابی‌های شخصیتی تصویر دقیقی از بخشی از شخصیت یک فرد ارائه نمی‌دهد، آنها یک نسخه تحریف شده و گمراه کننده از کل تصویر ارائه می‌دهند.

غیر قابل اعتماد

همان فردی که یک ارزیابی را به فاصله شش ماه انجام می‌دهد، تقریباً همیشه به سؤالات مشابهی به طور متفاوت پاسخ می‌دهد. به عنوان مثال، یک ماه بعد از اینکه مایرز-بریگز، یکی از پرکاربردترین ارزیابی‌های شخصیتی را انجام دادید، 50 درصد احتمال دارد که در یک دسته شخصیت متفاوت قرار بگیرید. اگرچه بسیاری از ارزیابی‌ها ادعا می‌کنند که نرخ پایایی بالاتری نسبت به مایرز-بریگز دارند، هیچ ارزیابی شخصیتی حتی نزدیک به 100٪ قابل اعتماد نیست.

افراد این واقعیت را تأیید می‌کنند و به درستی مشاهده می‌کنند که افراد در طول زمان تغییر می‌کنند که در نمرات ارزیابی شخصیت آنها منعکس خواهد شد؛ بنابراین حتی اگر ارزیابی‌های شخصیتی بتوانند عملکرد آینده را به طور قابل اعتمادی پیش‌بینی کنند، پیش‌بینی‌ها فقط تا زمانی مفید خواهند بود که فرد تغییر نکند. در صورتی که مردم دائما تغییر می‌کنند و کسانی که بیشترین پتانسیل را دارند، بیشترین تغییر را هم خواهند داشت.

ما خودمان را نمی‌شناسیم

مطالعه‌ای که در مجله شخصیت منتشر شد نشان داد که خود کارمندان در مورد شخصیت خود دارای بدترین قضاوت هستند. این مطالعه به این نتیجه رسید که همکاران و حتی اعضای خانواده بهتر از خود کارمند، شخصیت یک کارمند را قضاوت می‌کنند. نویسنده این مطالعه، پروفسور برایان کانلی از دانشکده مدیریت روتمن تورنتو، اظهار داشت: «اگر ما همه پاسخ‌ها را بر اساس گزارش‌های خود که هنجار است، به جای اینکه شخص دیگری به آن‌ها بازخورد بدهد، قرار دهیم، در این صورت ممکن است تعصب‌آمیز افراد را ارائه کنیم. ادراکات مستقیماً به آنها باز می‌گردد.»

بهترین تست شخصیت شناسی جهان کدام است؟

بهترین تست شخصیت شناسی جهان کدام است؟

لازم به ذکر است که با یقین و اطمینان کامل نمی‌توان گفت که بهترین تست شخصیت شناسی جهان کدام است، اما ما می‌توانیم شما را با برخی از محبوب‌ترین تست‌های شخصیتی آشنا کنیم و بگوییم که کدام یک می‌تواند برای شما بهترین انتخاب باشد.

تست شخصیت شناسی DISC

پروفایل شخصیتی DISC که توسط والتر کلارک در سال 1940 معرفی شد، برای اندازه‌گیری تسلط، نفوذ، ثبات و وظیفه‌شناسی طراحی شد. این تست شخصیت شناسی عمدتاً برای استفاده سازمانی ایجاد شده است و می‌تواند برای توسعه رهبری و اجرایی، آموزش مدیریت، آموزش فروش، مدیریت تضاد، تیم‌سازی، خدمات مشتری، ارتباطات و مربیگری شغلی استفاده شود.

تست شخصیت شناسی DISC شامل 28 سؤال است که در آن شرکت‌کننده کلمه‌ای را انتخاب می‌کند که بیشتر شبیه آن‌ها است و همچنین کلمه‌ای که کمترین شباهت را به آن‌ها دارد. در رابطه با هزینه این آزمون می‌توان اذعان داشت که قیمت‌های این تست بسته به نوع آزمون‌های حرفه‌ای، اندازه و نوع تیمی که برای آن اعمال می‌شود و تعداد افراد متغیر است.

تست شخصیت شناسی MBTI

اگر فردی باشید که به حوزه خودشناسی علاقه‌ای داشته باشید، اسم آزمون MBTI را شنیده‌اید؛ این آزمون به‌قدری محبوب است که در بسیاری از جوامع به عنوان بهترین تست شخصیت شناسی جهان شناخته می‌شود.

تست شخصیت شناسی مایرز – بریگز (MBTI) توسط کاترین کوک بریگز و دخترش ایزابل بریگز مایرز در دهه 1940 معرفی شد.

آزمون مایرز – بریگز بر اساس نظریه قبلی است که توسط کارل یونگ ارائه شده است؛ نظریه‌ای که انسان‌ها جهان را با استفاده از چهار عملکرد روان‌شناختی تجربه می‌کنند: احساس، شهود، احساس و تفکر. این کارکردها روی خیلی چیزها تأثیر می‌گذارند، مانند سبک کار، نقاط قوت، ضعف و غیره. بعدها ایزابل مایرز و کاترین بریگز این چهار کارکرد روان‌شناختی را در شانزده تیپ شخصیتی شکل دادند و گفتند که هر فرد می‌تواند شخصیتی از این 16 نوع تیپ شخصیتی داشته باشد.

MBTI برون‌گرا یا درون‌گرا بودن یک فرد، ترجیح حسی یا ترجیح شهودی در پردازش اطلاعات، ترجیح تصمیم‌گیری با تفکر یا احساس و اینکه آیا ترجیح می‌دهند در انجام کارها قضاوت کنند یا ادراک کنند را می‌سنجد. سپس نتایج حاصل از این پرسش‌نامه، فرد را در یکی از 16 شخصیت قرار می‌دهد که هرکدام نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارند، مانند تیپ شخصیتی ENJF.

MBTI می‌تواند توسط آزمون دهندگان برای توسعه فردی، توسعه کارکنان، توسعه تیم، بهره‌وری تیم و برای افزایش اثربخشی تیم مورد استفاده قرار گیرد. این پرسش‌نامه شامل 93 سؤال با انتخاب اجباری است که شرکت‌کننده یک کلمه را با یک عبارت تطبیق می‌دهد. هزینه انجام این آزمون شخصیت شناسی بسته به نوع تست Myer-briggs که خریداری می‌کنید و از کجا آن را تهیه می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد.

تست شخصیت شناسی انیاگرام

انیاگرام یک سیستم تایپ شخصیتی است که الگوهایی را در نحوه تفسیر مردم جهان و مدیریت احساساتشان توصیف می‌کند. انیاگرام 9 تیپ شخصیتی را توصیف می‌کند و هر یک از این تیپ‌ها را بر روی یک نمودار 9 نقطه‌ای ترسیم می‌کند که به نشان دادن نحوه ارتباط تیپ‌ها با یکدیگر کمک می‌کند.

نام Enneagram از یونانی گرفته شده است: Ennea کلمه یونانی برای نه است و Gramma به معنای چیزی است که ترسیم یا نوشته شده است.

با توجه به Enneagram، هر یک از 9 تیپ شخصیتی توسط یک باور اصلی خاص در مورد چگونگی کارکرد جهان تعریف می‌شود. این باور اصلی، عمیق‌ترین انگیزه‌ها و ترس‌های شما را هدایت می‌کند و اساساً جهان‌بینی یک فرد و دیدگاهی را که از طریق آن جهان و افراد اطراف خود را می‌بیند، شکل می‌دهد.

باورهای اصلی ما لزوماً نادرست نیستند، اما می‌توانند محدودکننده باشند و به‌عنوان “چشم‌انداز” برای افراد عمل کنند. درک نوع انیاگرام ما و اینکه چگونه ادراکات ما را رنگ می‌کند می‌تواند به ما کمک کند تا دیدگاه خود را گسترش دهیم و به موقعیت‌ها به طور مؤثرتری نزدیک شویم.

درک نوع انیاگرام یک فرد به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که چرا آنها این‌گونه رفتار می‌کنند. هر نوع انیاگرام دارای مجموعه‌ای از باورهای اصلی است که به طور مداوم آنها را برای انجام اقدامات خاص ترغیب می‌کند و آنها را برای گرفتن تصمیمات خاص راهنمایی می‌کند. رفتاری که ممکن است گیج‌کننده یا متناقض به نظر برسد، اغلب زمانی قابل توضیح است که نوع انیاگرام یک فرد را بفهمیم.

انیاگرام همچنین به ما کمک می‌کند بفهمیم که مردم چگونه به استرس واکنش نشان می‌دهند. انیاگرام با توصیف نحوه سازگاری و واکنش هریک از این تیپ‌ها به موقعیت‌های استرس‌زا و حمایت‌کننده، فرصت‌هایی را برای رشد شخصی نشان می‌دهد و پایه‌ای برای درک دیگران فراهم می‌کند.

کاربردهای انیاگرام

انیاگرام بیشتر برای خودشناسی شخصی و رشد شخصیت استفاده می‌شود و ابزاری قدرتمند برای درک بهتر انگیزه‌های اصلی شما و به کارگیری آن دانش در تمام زمینه‌های زندگی شما از جمله حل تعارض، پویایی تیم، رهبری و هوش هیجانی ارائه می‌دهد.

این تست شخصیت شناسی از آنجایی که فرصت‌های توسعه را برای هر نوع فردی مشخص می‌کند، به طور گسترده در زمینه‌هایی مانند مشاوره، روان‌درمانی، توسعه کسب‌وکار، فرزندپروری و آموزش مورد استفاده قرار گرفته است. 

تست شخصیت شناسی Big5

بسیاری از روان‌شناسان شخصیت معاصر بر این باورند که پنج بعد اساسی شخصیت وجود دارد که اغلب از آنها با عنوان “5 ویژگی بزرگ” نام برده می‌شود. پنج ویژگی شخصیتی گسترده توصیف شده توسط این تئوری عبارت‌اند از: برون‌گرایی، توافق پذیری، صراحت، وظیفه شناسی و روان رنجوری.

نظریه‌های شخصیتی مدت‌هاست که سعی کرده‌اند تا چند ویژگی شخصیتی داشته باشند. نظریه‌های قبلی تعدادی از ویژگی‌های ممکن را پیشنهاد کرده‌اند، از جمله فهرست ۴۰۰۰ ویژگی شخصیتی گوردون آلپورت، ۱۶ عامل شخصیتی ریموند کتل، و نظریه سه عاملی هانس آیزنک.

با این حال، بسیاری از محققان احساس کردند که نظریه کتل بسیار پیچیده است و تئوری آیزنک بسیار محدود است. در نتیجه، نظریه پنج عاملی برای توصیف ویژگی‌های اساسی که به عنوان بلوک‌های سازنده شخصیت عمل می‌کنند، ظهور کرد.

همیشه به یاد داشته باشید که رفتار متقابل بین شخصیت نهفته و متغیرهای موقعیتی فرد است. موقعیتی که شخص در آن قرار می‌گیرد، نقش عمده‌ای در نحوه واکنش فرد دارد. با این حال، در بیشتر موارد، افراد پاسخ‌هایی را ارائه می‌دهند که با ویژگی‌های شخصیتی زیربنایی‌شان سازگار است.

این ابعاد حوزه‌های وسیع شخصیت را نشان می‌دهند. تحقیقات نشان داده است که این دسته‌بندی از ویژگی‌ها تمایل دارند در بسیاری از افراد با هم اتفاق بیفتند. به عنوان مثال، افرادی که اجتماعی هستند، تمایل به پرحرفی دارند. با این حال، این صفات همیشه با هم بروز نمی‌کنند. شخصیت پیچیده و متنوع است و هر فرد ممکن است در چندین مورد از این ابعاد رفتارهایی از خود نشان دهد.

16 پرسش‌نامه فاکتورهای شخصیتی

پرسش‌نامه 16 عامل شخصیت (16PF) اولین بار توسط کتل، تاتسوکا و ایبر در سال 1949 منتشر شد، با این حال، از آن زمان به بعد اضافه شده‌های بیشتری وجود داشته است. با این حال این تست به قدری محبوب است که می‌تواند در لیست بهترین تست شخصیت شناسی جهان قرار گیرد.

این پرسش‌نامه برای اندازه‌گیری رفتارهای عادی طراحی شده است و می‌تواند برای پیشرفت شغلی، انتخاب کارکنان، راهنمایی زندگی زناشویی و مشاوره استفاده شود. لازم به ذکر است که این تست شخصیت شناسی دارای برخی از مرجع بالینی است.

این معیارها عبارت‌اند از: گرمی، استدلال، ثبات عاطفی، تسلط، سرزندگی، آگاهی از قانون، جسارت اجتماعی، حساسیت، هوشیاری، انتزاع، خلوت، دلهره، گشودگی به تغییر، اتکا به خود، کمال‌گرایی، تنش. این پرسش‌نامه به‌گونه‌ای طراحی شده است که برای افراد 16 سال یا بالاتر استفاده شود.

تست HIGH5

HIGH5 آزمونی رایگان است که به افراد کمک می‌کند تا دریابند که به طور طبیعی در چه چیزی خوب هستند.

این بر اساس اصول روان‌شناسی مثبت است، یک زمینه علمی نوظهور که به مطالعه آنچه باعث شکوفایی انسان می‌شود، است. فرض اصلی این است که رفع نقاط ضعف می‌تواند به جلوگیری از شکست کمک کند، اما برای دستیابی به موفقیت، خوشبختی و رضایت باید نقاط قوت خود را به حداکثر برسانید.

بنابراین، HIGH5 برای شناسایی آنچه در افراد قوی است به جای اینکه چه چیزی ضعیف است، طراحی شده است. همچنین بد نیست بدانید برخلاف سایر تست‌های شخصیت شناسی، HIGH5 شما را به گروه یا نوع خاصی اختصاص نمی‌دهد. در عوض، توالی نقاط قوت منحصربه‌فرد شما را مشخص می‌کند.

اگر به نتیجه دلخواهم در این تست‌ها  نرسیدم چه کنم؟

در این صورت شما آن چیزی نیستید که می‌خواهید باشید، و هیچ ایرادی نیز در این مورد وجود ندارد. یاد بگیرید که نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید و بیاموزید که چگونه می‌توانید از آنها به نفع خود استفاده کنید و به وسیله آن پیشرفت کنید.


یافتن شغل ایده آل با کمک تست شخصیت شناسی mbti

یافتن شغل ایده آل با کمک تست شخصیت شناسی mbti

یکی از ساده‌ترین ابزارهایی که می‌تواند به شما در تشخیص شغل مناسب کمک کند، تست شخصیت شغلی mbti می‌باشد که جزو یکی از بهترین و معتبرترین تست‌های شخصیت شناسی جهان است. (اگر میخواهید بدانید آزمون mbti چیست به مطلب مورد نظر مراجعه کنید.)

با انجام این تست از زوایای پنهان و ناشناخته شخصیت خود آگاهی پیدا می‌کنید و با این آگاهی جواب بسیاری از معماهای ذهنی خود را می‌یابید.

در این تست، ابتدا تیپ شخصیتی شما مشخص می‌شود و سپس بر اساس آن به نقاط ضعف و قوت خود پی می‌برید، لذا می‌توانید شغل‌هایی را که با تیپ شخصیتی شما متناسب‌تر است، بررسی و انتخاب نمایید.

شغل مناسب با تیپ شخصیتی به شما این امکان را می‌دهد که شغلتان را با راندمان بیشتر انجام دهید، کمتر خسته و فرسوده شوید، انرژی بیشتری برای انجام کار داشته باشید و در مجموع رضایت بیشتر خودتان و مدیرتان را تجربه خواهید کرد.

جمع‌بندی

چه بخواهید یک تصمیم آگاهانه در مورد شغلی بگیرید، چه ویژگی‌های کلیدی خود را درک کنید یا فقط کمی بیشتر در مورد خود بدانید، این تست‌های شخصیتی اطلاعات و بینش‌هایی را که برای تقویت شغل و افزایش اعتماد به نفس کاری نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از محبوب‌ترین آن‌ها آشنا کنیم؛ همچنان بر این باوریم که چیزی به نام بهترین تست شخصیت شناسی جهان وجود ندارد و شما با انجام هر یک از این تست‌ها می‌توانید خود را بیشتر کشف کنید.

آیا شما هم تا به حال از این تست‌های شخصیت شناسی استفاده کرده‌اید؟ آیا برایتان مفید بوده‌اند یا نه؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار مرکز کوچینگ پریسا احمدی منش گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید.

یک مقاله کاربردی برای شما: راه های خودشناسی

سوالات متداول

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

ثبت دیدگاه

حامی اندیش

جهت دریافت مشاوره رایگان با استاد پریسا احمدی منش، اطلاع از شرایط مختلف راجع به دوره‌ها و… اطلاعات زیر را تکمیل کنید تا در اولین فرصت با شما ارتباط بگیریم.

با 40% تخفیف، دوره پرطرفدار کوچینگ رو خریداری کن!