0 تا 100 کوچینگ کسب و کار (بیزینس کوچینگ)

0 تا 100 کوچینگ کسب و کار (بیزینس کوچینگ)

یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش‌های رایج برای ارتقای هر نوع بیزینس و کسب و کاری امروزه به مدیریت و کوچینگ بیزینس اختصاص دارد و هر مدیری یا صاحب کسب و کاری که بخواهد پیشرفت بیزینس خود را افزایش دهد نیاز دارد تا توسط یک راهنما کوچ شود که به این عمل، بیزینس کوچینگ یا کوچینگ کسب و کار گفته می‌شود؛ با این حال افراد و مدیران بسیاری وجود دارند که از این موضوع بی‌بهره‌اند و حتی برخی از آن‌ها نمی‌دانند که این موضوع چیست و چه کاربرد و فوایدی می‌تواند برای کسب و کارشان داشته باشد. با ادامه مقاله همراه مرکز کوچینگ دکتر پریسا احمدی منش باشید تا شما را با حوزه‌ی کوچینگ کسب و کار بیشتر آشنا کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان بگذاریم.

 

کوچینگ مدیران چیست و چگونه باعث رشد کسب‌ و کار می‌شود؟

کوچینگ کسب و کار و مدیران یکی از شاخه‌های کوچینگ است که مرتبط با رشد کسب‌وکارهاست و در سطوح مختلف سازمانی قابل اجرا است. به طور مثال برای مدیر عامل، مدیران ارشد، مدیران اجرایی، مدیران منابع انسانی  و …. قابل اجرا است.

همه‌ی ما می‌دانیم که مهم‌ترین کار یک مدیر تصمیم‌گیری است و نتایج آینده کسب وکار  از تصمیم‌های امروز مدیر ، ناشی می‌شود. یک مدیر با همراهی یک کوچ می‌تواند اولاً تصمیم‌های درستی بگیرد ثانیاً برای اجرایی کردن آن‌ها برنامه ریزی و اقدام درستی داشته باشد و ثالثاً در این مسیر با انگیزه باقی بماند تا وجود تغییرات مثبت را در کسب‌وکارش دائمی کند.

می‌توان گفت کوچینگ همانند یک شتابدهنده وتسهیلگر شخصی برای مدیران عمل می‌کند و در واقع نقش یک کاتالیزور را دارد زیرا علاوه بر بهبود مهارت‌های شخصی و رهبری، باعث کسب دستاوردهای بزرگ‌تری در کسب‌وکار ‌ها خواهد شد.

رهبران تاثیرگذاری که در دنیا شناخته شده هستند مانند بیل گیتس همیشه اظهار داشته‌اند که برای پیشرفت در کار خود از کوچ‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید هم برای خود و هم برای کارمندان خود، کوچ داشته باشید. رسالت یک کوچ کمک به رهبران موفق برای دستیابی به تغییرات مثبت در رفتار است: تغییر در خودشان، افرادشان و تیم‌هایشان.

علاوه بر جلسات کوچینگ اختصاصی، آموزش مهارت‌های پایه کوچینگ (شامل پرسشگری موثر، همدلی، بازخورد دادن، قضاوت نکردن و …) می‌تواند نقش بسیار موثری در بهبود ارتباطات و افزایش رضایتمندی مدیران و پرسنل داشته باشد و توصیه می‌کنم تمام سازمان‌ها، حتماً آموزش مهارت‌های کوچینگ را برای مدیران و کارکنان برگزار کنند.

پس به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، کوچینگ کسب‌وکار می‌تواند نوعی رابط مشترک میان مدیران بیزینس و یا صاحبان مشاغل مختلف با یک مربی حرفه‌ای در حوزه پیشرفت و ارتقا کسب‌وکار باشد که این مربی حرفه‌ای توانایی این را دارد که با توسعه استراتژیک یک شغل و یا بیزینس به پیشرفت آن بسیار کمک کند؛ اما سوال این جا است که این کوچ یا مربی دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد و چگونه می‌تواند باعث پیشرفت یک کسب‌وکار شود؟! در ادامه با پاسخ این سوال همراه باشید.

به طور کلی این مربی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا چشم‌اندازی مفید با توجه به شرایط کسب‌وکارتان طراحی کنید و با استفاده از آن چشم‌انداز تلاش کنید تا کسب‌وکارتان را ارتقا ببخشید؛ پس در واقع با بیزینس کوچینگ می‌توانید با توجه به اهدافتان طوری استراتژی بچینید که بتوانید این اهداف را با تلاش در کسب‌وکارتان محقق کنید. با در دست داشتن این چشم‌انداز، کوچ یا مربی راهنمایی، پشتیبانی و مسئولیت‌پذیری لازم برای تعیین و حرکت در اهداف خود را به شما ارائه می‌دهند و به شما این امکان را می‌دهند که کسب‌وکار خود را از جایی که هست به پله‌های بالاتر ببرید و پیشرفتش را با چشم خود ببینید.

چرا به یک مربی کسب‌وکار احتیاج داریم؟

چرا به یک مربی کسب‌وکار احتیاج داریم؟

در واقع استخدام کردن یک کوچ بیزینس یا مربی کسب‌وکار به این معنی نیست که شما دست روی دست بگذارید و منتظر باشید تا این فرد کسب‌وکارتان را ارتقا دهد و بدون هیچ تلاشی پیشرفت کنید؛ اگر در رابطه با بیزینس کوچینگ چنین اعتقادی دارید، پیشنهاد می‌کنیم یا کلاً بی‌خیال این قضیه شوید و یا سعی کنید طرز تفکرتان را عوض کنید. لازم به ذکر است افراد بسیاری وجود دارند که خود را با نام مربی کسب‌وکار معرفی می‌کنند، اما هیچ‌گونه اعتبار واقعی و درست و تجربه کافی در این زمینه را ندارند.

به طور کلی این که چگونه با یک کوچ و یا مربی کسب‌وکار کنار بیایید و یا این که حتی این فرد را برای بیزینس خود انتخاب کنید کاملاً شخصی است و مربوط به خودتان است. در ادامه این مطلب به شما خواهیم گفت که برای بیزینس کوچینگ خود، وقتی یک مربی کسب‌وکار را استخدام کردید، بایستی چه انتظاراتی را از یکدیگر داشته باشید.

دقت داشته باشید که قبل از این اقدامات کمک گرفتن از آزمون MBTI می‌تواند به شما کمک کند که نسبت به شخصیت خود اطلاعات لازم را کسب کنید تا در فرایند کوچینگ، بیشترین بهره وری را داشته باشید. (می‌خواهید بدانید آزمون MBTI چیست، مطلب مورد نظر را مطالعه کنید!)

ویژگی‌های یک مربی کسب‌وکار


 

ویژگی‌های یک مربی کسب‌وکار

ویژگی‌های یک کوچ حرفه‌ای عبارت است از:

مسئولیت پذیری بالایی داشته باشد

به طور کلی کوچینگ کسب‌وکار به عنوان یک مشاوره و یا ریختن یک طرح درمان برای بیزینستان نیست؛ یکی از اشتباهات رایجی که در میان بسیاری از مدیران وجود دارد این است که فکر می‌کنند این مربیان بیزینس بیشتر حالت مشاوره دارند و بیشتر شبیه به یک مشاور برای شما عمل می‌کنند و در همین راستا با مشاوره‌هایشان کسب‌وکارتان را به پیشرفت می‌رسانند؛ اما این، طرز تفکر صحیحی نیست و یک مربی در واقع چنین کاری را انجام نمی‌دهد؛ در واقع مربیان به تعیین جهت کمک می‌کنند و بازخورد، ابزار، راهنمایی و دیدگاه‌های حرفه‌ای را برای کسب‌وکارتان ارائه می‌دهند. لازم به ذکر است یکی دیگر از چیزهایی که بایستی از یک مربی انتظار داشته باشید، میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها است چرا که شما قرار است به چنین فردی اعتماد کنید، کسب‌وکار خود را عملاً به آن‌ها بسپارید و با توجه به دیدگاه آن‌ها در کسب‌وکارتان حرکت کنید.

بتوانید به او اعتماد کنید

یکی مربی خوب کسب‌وکار در واقع این‌طور نیست که بیاید و به‌سادگی به شما بگوید که چه کاری را انجام دهید و یا این که صرفاً هر حرفی که می‌زند را شما اجرا کنید؛ یک بیزینس کوچ حرفه‌ای باید کسی باشد که بتواند اعتماد شما را جلب کند و شما بتوانید به‌راحتی به این فرد اعتماد کنید. کسی که توانایی تشخیص مسائل خاص و سیستماتیک در کسب‌وکار شما را داشته باشد و می‌داند که شما باید راه‌حل‌ها را خودتان پیاده‌سازی کنید تا به نتایج درست و رضایت‌بخشی برسید.

شنونده خوبی باشد

یک مربی حرفه ای کسب و کار باید شنونده‌ی خوبی باشد و از هوش بالایی برخوردار باشد چرا که این افراد تا زمانی که حرف شما را گوش ندهند و ندانند که هدف شما در واقع از کسب‌وکارتان چیست، نمی‌توانند به‌خوبی کمکتان کنند و یک تجارت عالی را بسازند. طبق تجربه‌ای که افراد مختلف در جلسات بیزینس کوچینگ خود داشته‌اند، می‌گویند که مربیان کسب‌وکارهای بزرگ که بیزینس‌های مختلفی را به موفقیت‌های بزرگی رسانده‌اند، معمولاً بسیار صبور هستند. دلیل اصلی این موضوع هم این است که مسیر بیزینس بسیار پرچالش است و حتی وقتی مسیری را برای کسب‌وکار خود برنامه‌ریزی و مشخص می‌کنید، می‌بینید که در طول راه به چالش‌ها و مشکلات مختلفی برخواهید خورد که همین موضوع نیازمند صبر بالا در راه‌اندازی بیزینس است.

داشتن شهامت و کنجکاوی

کنجکاوی و شهامت، یکی دیگر از ویژگی‌های یک مربی حرفه ای بیزینس است چرا که آن‌ها باید از کنجکاوی خود استفاده کنند تا به هر گوشه از کسب‌وکار شما نگاه کنند. این موضوع باعث می‌شود که آن‌ها علت اصلی گیرافتادن یا راکد ماندن کارها به سادگی پیدا کنند. همچنین یک مربی بزرگ باید این قدرت را داشته باشد که سؤالات درست را در لحظات مناسب بپرسد. البته این را هم باید در نظر بگیرید که در کنار تمامی این موارد داشتن شجاعت برای صداقت با صاحب کسب و کار پایه و اصلی این ویژگی مربی کسب و کار است. آنها می‌دانند که شما باید حقیقت را بشنوید تا بهترین استراتژی را بچینید.

به عنوان یک مدیر، شما هم می‌توانید با تقویت ویژگی‌های بالا در خودتان این فرایند را برای کسب و کارتان پیاده سازی کنید. بدون شک کمک گرفتن از بیزینس کوچینگ می‌تواند سودهای زیادی را برای یک کسب و کار به همراه داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم که محتواهای زیر را مطالعه کنید:

جمع‌بندی

درست است که در مسیر بیزینس کوچینگ، وجود یک مربی خوب می‌تواند همه چیز باشد و به ارتقا کسب‌وکارتان بسیار کمک کند، اما لازم به ذکر است که مهم‌تر از این موضوع، پیدا کردن یک مربی قابل‌اعتماد است. مربی قابل‌اعتماد کسی است که حرفه و شغل شما برایش اهمیت دارد و برای موفقیت بیزینستان تلاش می‌کند. در صورت نیاز می‌توانید از کوچینگ شخصی نیز کمک بگیرید تا در مسائل روزمره نیز بتوانید از راهنمایی یک فرد باتجربه استفاده کنید. با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید.

یک سوال!  شما بعنوان یک مدیر، چه دغدغه و مسائل دیگری دارید؟!

یک پیشنهاد عالی برای شما: شرکت در دوره آموزشی شخصیت شناسی

یک پیشنهاد عالی برای شما: تهیه کتاب شخصیت‌شناسی MBTI

پیشنهاد ویژه: رزرو  جلسات کوچینگ

پیشنهاد ویژه: شرکت در دوره تربیت کوچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان