کوچینگ مدیران (مسیر موفقیت کسب و کار!)

کوچینگ مدیران (مسیر موفقیت کسب و کار!)

در مواجهه با تغییرات سریع و چالش‌هایی که در هر نوع بیزینسی رخ می‌دهد، شرکت‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توان از مدیران انتظار داشت که همه پاسخ‌ها را داشته باشند؛ لازم به ذکر است رهبری، فرماندهی و کنترل افراد در کسب‌وکارها دیگر کارساز نیست در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها به سمت مدل مربیگری یا کوچ حرکت کرده‌اند؛ مدیران در سبک مدیریتی کوچینگ به جای دستوردادن با پرسیدن سؤالات و ارائه پشتیبانی و راهنمایی، حل چالش‌های مختلف در کسب‌وکار را بسیار آسان‌تر می‌کنند. با توجه به همین شرایط پیش آمده بسیاری در صدد آن برآمدند تا به کوچینگ مدیران بپردازند؛ اگر شما هم قصد دارید تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا این مقاله را در سایت کوچینگ پریسا احمدی منش به هیچ عنوان از دست ندهید. 

کوچینگ مدیریتی

کوچینگ مدیریتی

به عنوان یک مدیر، احتمالاً برای کسب‌وکار و بیزینستان می‌دانید که چه کاری باید انجام شود؛ مدیران قرن بیست و یکم به‌سادگی نمی‌توانند همه پاسخ‌های درست را در رابطه با هر مشکلی در بیزینس داشته باشند و در همین راستا است که کوچینگ مدیران شکل گرفته است.

برای رویارویی با این واقعیت جدید، شرکت‌ها از شیوه‌های سنتی فرماندهی و کنترل فاصله گرفته و به سمت چیزی بسیار متفاوت حرکت می‌کنند؛ مدلی که در آن مدیران به جای دستوردادن، پشتیبانی و راهنمایی می‌کنند، و کارکنان یاد می‌گیرند که چگونه با محیط‌های دائماً در حال تغییر به روش‌هایی سازگار شوند. لازم به ذکر است که در این مسیر نقش مدیر، به طور خلاصه، تبدیل‌شدن به یک مربی است. کوچینگ سازمانی در کنار کوچینگ مدیران می‌تواند کمک بزرگی برای افزایش بهره‌وری سازمان باشد.

باید توجه داشته باشیم که وقتی در مورد کوچینگ صحبت می‌کنیم، منظور ما چیزی فراتر از تلاش‌های مشاورانی است که برای کمک به مدیران در ایجاد مهارت‌های شخصی و حرفه‌ای خود استخدام می‌شوند.  مشاوره در هر کسب‌وکاری الزامی و امری انکارناپذیر است، اما کوچینگی که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم توسط افراد داخل سازمان در حال انجام و اجرا می‌شود و با مشاوره عادی کمی متفاوت است.

در حقیقت این مفهوم از کوچینگ مدیران بیانگر یک تحول است. کوچینگ و مربیگری دیگر فقط یک شکل برای به اشتراک گذاشتن آنچه می‌دانید با فردی کم‌تجربه‌تر نیست. همان‌طور که سر جان ویتمور، یکی از چهره‌های برجسته در این زمینه، آن را تعریف کرد، مربیگری حرفه‌ای شامل «باز کردن پتانسیل افراد برای به حداکثر رساندن عملکردشان» است. بهترین تمرین کنندگان بر هر دو بخش این فرایند (انتقال دانش و کمک به دیگران برای کشف آن) تسلط دارند و می‌توانند هر دو را در موقعیت‌های مختلف به طرز هنرمندانه و دقیقی انجام دهند.

در مطالعه‌ای، 3761 مدیر مهارت‌های کوچینگ خود را ارزیابی کردند و سپس ارزیابی‌های آن‌ها با افرادی که با آن‌ها کار می‌کردند مقایسه شد. نتایج به‌خوبی هماهنگ نبودند. 24 درصد از مدیران به طور قابل‌توجهی توانایی‌های خود را بیش از حد ارزیابی کردند و خود را بالاتر از حد متوسط ارزیابی کردند در حالی که همکارانشان آنها را در یک سوم پایین گروه قرار دادند. این یک عدم تطابق آشکار در کوچینگ مدیران است. نویسندگان این مطالعه نوشتند: «اگر فکر می‌کنید مربی خوبی هستید، در واقع این‌طور نیستید، این داده‌ها نشان می‌دهد که ممکن است خیلی بدتر از آن چیزی باشید که تصور می‌کردید.»

پس می‌توان نتیجه گرفت که اگر در حال حاضر صاحب کسب‌وکاری هستید و فکر می‌کنید که هم اکنون به عنوان یک مربی خوب می‌توانید عمل کنید، احتمالاً اشتباه کنید و نیاز است تا به درستی آموزش ببینید و کوچینگ مدیران را نحو احسنت فرا بگیرید.

کوچینگ مدیران چگونه می‌تواند باعث پیشرفت بیزینس شود؟

کوچینگ مدیران چگونه می‌تواند باعث پیشرفت بیزینس شود؟

کوچینگ کسب‌وکار و مدیران یکی از شاخه‌های کوچینگ است که مرتبط با رشد کسب‌وکارهاست و در سطوح مختلف سازمانی قابل اجرا است. به طور مثال برای مدیر عامل، مدیران ارشد، مدیران اجرایی، مدیران منابع انسانی  و ….

همه‌ی ما می‌دانیم که مهم‌ترین کار یک مدیر تصمیم‌گیری است و نتایج آینده کسب‌وکار از تصمیم‌های امروز مدیر، ناشی می‌شود. یک مدیر با همراهی یک کوچ می‌تواند تصمیم‌های درستی بگیرد و برای اجرایی کردن آن‌ها برنامه‌ریزی درستی داشته باشد؛ همچنین در این مسیر باانگیزه باقی بماند تا وجود تغییرات مثبت را در کسب‌وکارش دائمی کند.

می‌توان گفت کوچینگ همانند یک شتاب‌دهنده شخصی برای مدیران عمل می‌کند و در واقع نقش یک کاتالیزور را دارد زیرا علاوه بر توسعه مهارت‌ های فردی و رهبری، باعث کسب دستاوردهای بزرگ‌تری در کسب‌وکارها خواهد شد. (در این میان یک نوع کوچینگ تحت عنوان کوچینگ شخصی هم وجود دارد که به این موضوع اشاره می‌کند.)

رهبران تأثیرگذاری که در دنیا شناخته شده هستند مانند “بیل گیتس” همیشه اظهار داشته‌اند که برای پیشرفت در کار خود از کوچ‌ها استفاده می‌کنند. شما می‌توانید هم برای خود و هم برای کارمندان خود، کوچ داشته باشید. رسالت یک کوچ کمک به رهبران موفق برای دستیابی به تغییرات مثبت در رفتار است که این تغییر در واقع تغییر در خودشان، افرادشان و تیم‌هایشان است. (در دوره تربیت کوچ به صورت مفصل راجع به این موضوع صحبت می‌کنیم.) علاوه بر جلسات کوچینگ اختصاصی، آموزش مهارت‌های پایه کوچینگ (شامل پرسشگری مؤثر، همدلی، بازخورد دادن، قضاوت نکردن و …) می‌تواند نقش بسیار مؤثری در بهبود ارتباطات و افزایش رضایتمندی مدیران و پرسنل داشته باشد.

چرا کوچینگ مدیران؟

چرا کوچینگ مدیران؟

در هر روز، خواسته‌هایی که مدیران با آن مواجه هستند بسیار زیاد است. آنها نه تنها مجبورند تا رهبران ارشد خود را مدیریت کنند، بلکه آنها باید تیم‌های خود را مدیریت کنند و نظم دهند. مدیران باید مراقب اجرای استراتژی و اولویت‌های سازمانی باشند که توسط افراد بالاتر از آنها تعیین می‌شود، در حالی که باید به همان اندازه مراقب ایجاد مهارت‌ها، استعدادها و بهره‌وری تیم خود باشند. در واقع کوچینگ مدیران به این صورت است که با استراتژی و هوشمندانه عمل‌کردن می‌توانند همه این کارها را به‌خوبی انجام دهند.

اما سؤال این است که چگونه یک مدیر چنین چالش‌هایی را پشت سر می‌گذارد؟ خب، پاسخ یک کلمه است، کوچینگ اعضای تیمشان.

کوچینگ مدیران به اعضای تیم کمک می‌کند تا در جایی که برای پاسخ‌های خود راه‌حل‌هایی پیدا می‌کنند، اتکا به خود و استقلال خود را توسعه دهند. همچنین به کارمندان این فرصت را می‌دهد که با مشکلات دست و پنجه نرم کنند، در حالی که آنها به سمت راه‌حل‌ها آموزش داده می‌شوند. کوچینگ همچنین یک جو انگیزشی و محرک ایجاد می‌کند که کارکنان را به سمت اوج عملکرد سوق می‌دهد. به طور خلاصه، کوچینگ یک مهارت مؤثر است که همه مدیران باید آن را توسعه داده و از آن استفاده کنند؛ بنابراین، با کوچینگ مدیران و کارمندان، یک مدیر می‌تواند تیم خود را بهتر تجهیز کند که نتیجه‌ی این کار ارتقا و پیشرفت در هر حوزه‌ای خواهد بود.

اما یک سؤال می‌تواند این موضوع باشد که یک مدیر مربی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، در ادامه مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت.

حوزه‌ها و دستاوردهای کوچینگ برای مدیران چیست؟

حوزه‌ها و دستاوردهای کوچینگ برای مدیران چیست؟

حوزه‌های اختصاصی مدنظر  

  • هرآنچه دغدغه خاص شما است از مسائل فردی تا کسب‌وکاری
  • تعیین عنوان مسئله‌هایی که ذهن شما را درگیر کرده است (گاهی اوقات عنوان درگیری ذهنی خود را نمی‌دانیم)
  • تعیین وضعیت موجود شما، وضعیت مطلوب شما در آینده و تدوین راه‌های رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب

در حوزه راه های خودشناسی و خودآگاهی

  • شخصیت شناسی MBTI (آزمون MBTI ، اگر می‌خواهید بدانید که آزمون MBTI چیست مقاله مربوط به این محتوا را مطالعه کنید.)
  • شناخت پتانسیل خود و در نتیجه انتخابات صحیح در مسیر کار و زندگی
  • شناخت پتانسیل دیگران و در نتیجه ارتباطات بهتر و پیشرفت شغلی و فردی بیشتر
  • پنج نیاز اساسی BASIC NEEDS
  • شناخت نیازهای ذاتی خود و راهنمای تعیین ارزش‌های زندگی و در نتیجه انتخابات صحیح در مسیر کار و زندگی
  • شناخت نیازهای ذاتی دیگران و در نتیجه ارتباطات بهتر با همسر/فرزند/شریک/همکار/مدیر و …
  • شناسایی و اولویت‌بندی ارزش‌ها (VALUES فردی و سازمانی)
  • چه چیزی زندگی ما را ارزشمند و معنادار می‌کند؟ چه چیزهایی به ما انگیزه و رضایت بلندمدت می‌دهد؟
  • تعیین مأموریت MISSION و تعیین چشم‌انداز (VISION فردی و سازمانی)

حوزه اهداف

  • تعیین اهداف و بازآفرینی اهداف
  • برنامه‌ریزی جهت رسیدن به اهداف (کشف موانع و منابع)
  • حفظ انگیزه در مسیر اجرا و اقدام

 حوزه رشد فردی

  • رسیدن به طرح توسعه فردی PDP
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • تغییر الگوهای افکار منفی
  • رفع باورهای محدودکننده
  • بهبود مدیریت زمان
  • کاهش استرس

حوزه‌های نقش مدیریتی

  • ایجاد تعادل بین کار وزندگی
  • ارتقای سبک رهبری
  • ارتقای مهارت تیم‌سازی و مدیریت مؤثر تیم
  • بهبود تفویض اختیار در تیم
  • بهبود ارائه و سخنوری
  • ایجاد تأثیرات مثبت در فرهنگ سازمانی و متعهد ساخت نیروها با گسترش ارزش‌ها و مأموریت و چشم‌انداز در سازمان
  • موفقیت بیشتر در جذب و استخدام پرسنل
  • افزایش فروش و درآمد
  • بهبود روش‌های شراکت

حوزه‌های ارتباطات:

  • ارتباطات بهتر با دیگران
  • بازخورد ۳۶۰ درجه و دیدگاه ۳۶۰ درجه
  • تشویق کارکنان و افزایش انگیزه کارکنان
  • افزایش ارتباط مؤثر بین کارمندان
  • افزایش اعتماد به نفس کارمندان
  • افزایش آگاهی و بهره‌وری کارمندان
  • کاهش استرس کارمندان
  • رشد فردی کارمندان
  • محیط کاری مثبت و در نتیجه بهره‌وری بیشتر
  • سرمایه‌گذاری کردن روی سایر مدیران از طریق توسعه فردی آن‌ها
  • برنامه‌ریزی برای مدیران آینده و رشد مدیران کلیدی (جانشین‌پروری)

ویژگی‌های یک مربی خوب

ویژگی‌های یک مربی خوب

خوب گوش می‌دهد

همه ما می‌دانیم که خوب گوش‌دادن به موضوعات مختلف می‌تواند برای هرکداممان در هر روز بسیار پر چالش باشد؛ برای یک مدیر، فشار برای رعایت ددلاین‌ها، انجام کار و حل مشکلات می‌تواند مانع از گوش‌دادن مؤثر به کارمندان خود شود؛ بنابراین، اولین قدم در کوچینگ مدیران درست گوش‌دادن است.

سؤال می‌پرسد

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌هایی که یک مربی در بحث کوچینگ می‌تواند داشته باشد، سؤال پرسیدن است. از آن جایی که مدیران به قدری عادت دارند که به دیگران بگویند چه کاری انجام دهند که تبدیل یک مدیر به مربی شاید چندان کار آسانی نباشد، اما با رعایت همین ویژگی‌هایی که در کوچینگ مدیران به شما می‌گوییم، می‌توانید بهترین تغییر را داشته باشید. ایجاد مهارت پرسیدن سؤال قبل از ارائه ایده‌ها یا توصیه‌های خود به زمان نیاز دارد. پرسیدن سؤالات از کارکنان کمک می‌کند تا چندین مهارت مانند تفکر انتقادی، هوش سازمانی و حل مسئله را تقویت کنند.

متعهد به ادامه یادگیری است

به عنوان یک مدیر متعهد شوید که مهارت‌ها و شایستگی‌های خود را ارتقا دهید. اگر به طور مستمر در حال یادگیری نیستید، چرا کارمندان شما باید این کار را انجام دهند؟ با مثال رهبری کنید و خواهید دید که تیم شما هم همین کار را می‌کند.

نشان دهید که به موفقیت کارکنان خود علاقه‌مند هستید. درباره اینکه شغلشان چه آینده و تأثیری دارد، یا اینکه چگونه نقش خود را در شرکت در حال پیشرفت می‌بینند، سؤال بپرسید. حتی اگر هنوز برنامه‌ای تنظیم نکرده باشند، این سؤالات باعث می‌شود که در مورد شغل خود و آنچه می‌خواهند در سازمان به دست آورند فکر کنند.

لازم به ذکر است که این‌ها تمام آن چه باید یک مربی بداند نیست و این لیست ادامه دارد که در مقالات بعدی حتماً با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ

تفاوت بین کوچینگ و منتورینگ

کوچینگ و منتورینگ هر دو برای یک هدف وجود دارند: کمک به دیگران برای رشد، توسعه و دستیابی به پتانسیل کامل. هم مربیگری و هم کوچینگ این فرصت را به افراد می‌دهد تا مسئولیت پیشرفت شخصی و شغلی خود را بپذیرند. این دو معمولاً هنگام بحث در مورد توسعه افراد با هم گروه می‌شوند و باعث می‌شوند که این تصمیم برای سازمان‌ها یک تصمیم باشد. اما تعدادی از تفاوت‌های کلیدی بین مربیگری و منتورینگ وجود دارد، بنابراین مهم است که آنها را به‌عنوان چیزهای مجزا ببینیم و درک کنیم که چگونه می‌توانند با هم کار کنند.

منتور شغلی چیست؟

منتور کسی است که می‌تواند شما را راهنمایی و از شما حمایت کند تا در حرفه خود بهترین باشید. آنها برای درک شما و چالش‌هایی که با آن روبرو هستید زمان می‌گذارند و سپس بر اساس درک خود از مشکل و تجربه شخصی خود با هدف کمک به شما در رسیدن به اهدافتان به شما توصیه‌های لازم را می‌کنند.

مزایای منتورینگ عبارت‌اند از: افزایش اعتماد به نفس، توسعه مهارت‌های ارتباطی و رهبری، و در معرض دید قرار گرفتن دیدگاه‌های جدید. در نتیجه، کسانی که راهنما دارند، به احتمال زیاد برای پیشرفت در حرفه خود انگیزه و الهام می‌گیرند. در حالی که بهترین منتورها عناصر کوچینگ را به جلسات خود وارد می‌کنند، عناصر کلیدی راهنمایی وجود دارد که با کوچینگ متفاوت است.

کوچینگ مدیران چیست؟

در حالی که تعدادی از سبک‌های مختلف کوچینگ و انواع مربی شغلی وجود دارد، در نهایت یک کوچ کسی است که می‌تواند شما را در زمینه‌های خاص شخصی یا پیشرفت شغلی حمایت کند. آنها ممکن است زمینه‌های بهبود را شناسایی و اولویت‌بندی کنند، هدف نهایی شما را به اهداف کوچک‌تر تقسیم کنند و با شما همکاری کنند تا ذهنیت شما را شکل داده و باعث رشد آن شوند.

کوچ‌های شغلی می‌توانند به شما کمک کنند تا خودتان را بهتر بشناسید، طرز فکرتان را بهبود ببخشید و به شما مهارت‌های مدیریت چالش‌ها و موقعیت‌های آینده را آموزش دهند. در مقایسه با منتورینگ، کوچینگ مدیران معمولاً ساختارمندتر و متناسب با نتایج خاص است، در مقابل توسعه شخصی عمومی نتیجه‌ای است که کوچ ها برای خدمات خود هزینه می‌گیرند.

به طور خلاصه …

  • منتورینگ اغلب طولانی‌مدت است و برخی از روابط منتورینگ بیش از 6 ماه به طول می‌انجامد و در موارد متعددی، مربیگری می‌تواند سال‌ها یا حتی دهه‌ها طول بکشد. در واقع، برخی از منتورهای معروف به روابط مادام‌العمر مربیگری اشاره می‌کنند. کوچینگ اغلب کوتاه مدت است و ممکن است به کوتاهی یک مکالمه سریع 10 یا 15 دقیقه‌ای باشد. گفته می‌شود، برخی از روابط مربیگری نیز می‌توانند طولانی‌مدت باشند.
  • هیچ مدرکی برای منتورینگ لازم نیست، برای سازمان‌ها آسان است که برنامه‌های راهنمایی را به‌سرعت شروع کنند. بله، آموزش منتورینگ اغلب توصیه می‌شود، اما مطمئناً ضروری نیست و در واقع در مقایسه با مدارک کوچینگ، صلاحیت‌های مربیگری بسیار کمتری دارد. لازم به ذکر است که آموزش مهارت‌های کوچینگ وجود دارد و صلاحیت‌های مربیگری زیادی در دسترس است و تقریباً همیشه لازم است و مطمئناً توصیه می‌شود برای این که مربی موثری باشید، این مدارک را داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: رهبری چابک چیست؟

جمع‌بندی

ما در دنیایی از تغییرات و چالش‌ها زندگی می‌کنیم. مدیران موفق باید به طور فزاینده‌ای تخصص صنعتی و عملکردی خود را با ظرفیت عمومی برای یادگیری تکمیل کنند و همچنین آنها باید این ظرفیت را در افرادی که نظارت می‌کنند توسعه دهند. در حوزه‌ی کوچینگ مدیران باید بدانید که این افراد دیگر نمی‌توانند به‌سادگی فقط فرمان دهند و کنترل کنند. در عوض، با حمایت کامل، آنها باید خود را به عنوان مربیانی که وظیفه آنها جلب انرژی، خلاقیت و یادگیری از افرادی است که با آنها کار می‌کنند، دوباره شکوفا شود و خواهید دید که کسب‌وکارتان چگونه پیشرفت خواهد کرد. با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله با موضوع کوچینگ مدیران پرداختید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان