مدیریت تعارض چیست؟

مدیریت تعارض چیست؟

همه ما در طول زندگی با مسائل و موقعیت‌هایی رو به رو می‌شویم که در آن ناچاریم از میان دو چیز، تنها یکی را انتخاب کنیم و اغلب هم در تصمیم‌گیری نهایی دچار شک و تردید هستیم و چالش‌های مختلفی پیش روی ما قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی است که تعارض پیش می‌آید. تعارض حالتی است هیجانی که به دلیل ناتوانی در انتخاب یک یا دو چیز مختلف پیش می‌آید. به عبارتی می‌توان گفت که تعارض معمولاً زمانی به وجود می‌آید که دو هدف و خواسته متفاوت وجود داشته باشد. حتی گاهی اوقات زمانی که یک هدف معین نیز مشخص باشد، اگر راه‌های رسیدن به آن متفاوت باشد باز هم تعارض پیش می‌آید. تعارض ممکن است میان عقاید، فرهنگ، مذهب، دو  مدل طریقه فکری، یا میان زن و شوهر، خانواده و فرزند، نهادهای اجتماعی، محیط کار و یا حتی در سطح جهانی؛ یعنی میان کشورها نیز رخ دهد. برای آشنایی با تعارض و چگونگی مدیریت تعارض همراه مرکز کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.

مدیریت تعارض در سازمان

مدیریت تعارض در سازمان

داشتن درک درست از مدیریت تعارض در یک سازمان، یک وجه مهم در مهارت‌های مدیریت به حساب می‌آید. مدیر یک سازمان اگر درک صحیحی از روش‌های مدیریت تعارض و پیاده‌سازی صحیح آن در موقعیت‌های مختلف نداشته باشند، برای حل کردن درگیری‌ها و مناقشات موجود در سازمان، هیچ برنامه‌ای نخواهند داشت و در نتیجه با یک سازمان به هم ریخته و سرشار از تعارض رو به رو خواهد بود. حتی در صورتی که مدیر یک سازمان سعی کند تا با پیدا کردن راه حل‌هایی سریع مشکلات را رفع کند، اکثر مواقع مشکلات به‌درستی رفع نمی‌شوند و دوباره در جریان کار تکرار می‌شوند؛ بنابراین یک مدیر خوب و هوشمند باید در ابتدا درک درستی از تعارض در سازمان داشته باشد و سپس با شرکت در دوره کوچینگ مدیران، یاد بگیرد که چگونه این تعارضات را در سازمانش رفع کند. مدیریت تعارض در سازمان فرایندی است که در آن برای حل مشکلات موجود در یک مجموعه تلاش می‌شود تا نتایج منفی آن به حداقل رسیده و نتایج مثبتش را هم بتوان به حداکثر رساند. توانایی مدیریت تعارض در سازمان یک توانایی مهم مدیریتی است که شامل استفاده از تکنیک‌های مختلف با توجه به موقعیت، گفت‌وگو، مذاکره و تفکر خلاق می‌شود. مدیران با مدیریت درست تعارض، سازمان را قادر به حداقل رساندن مشکلات می‌کنند و می‌توانند رضایت مشتریانشان را نیز افزایش دهند و به نتایج تجاری بهتری دست یابند. شرکت در دوره‌های کوچینگ کسب و کار می‌تواند به مدیران هر مجموعه کمک کنند که در مدیریت تعارض و رفع آن در سازمان خود بهتر و موفق‌تر عمل کنند.

روش‌های مدیریت تعارض در سازمان

روش‌های مدیریت تعارض در سازمان

زمانی که صحبت از درگیری‌ها و تعارضات درون یک سازمان به میان می‌آید، هیچ راه‌حل مشخص و مؤثری برای رفع آن در موقعیت‌های مختلف وجود ندارد. بلکه هر موقعیتی شرایط خاص خودش را دارد و مدیر کارآمد باید دارای مهارت حل اختلاف‌ باشد و باید بتواند همه جوانب کار را مد نظر قرار داده و سپس از یکی از روش‌های مناسب برای مدیریت تعارض در هر موقعیت خاص استفاده نماید. در ادامه روش‌های مدیریت تعارض را به شما معرفی می‌کنیم.

  • روش سازگاری:

این روش از مدیریت تعارض یعنی ترجیح‌دادن منافع دیگر گروه‌های درگیر، به منافع شخص وابسته به گروه خود مدیر. روش سازگاری در مدیریت تعارض، در موقعیت‌هایی خوب و کارآمد است که شما به‌اندازه طرف مقابل، برای مشکل مورد نظر اهمیت قائل نمی‌شوید یا طولانی شدن روند درگیری در این تعارض ارزش وقت زیادی را ندارد و یا اینکه شما احتمال می‌دهید که ممکن است حق با شما نباشد. این روش برای برقراری صلح و بازگرداندن آرامش در کار بسیار مناسب است. از جمله ویژگی‌های مثبت این روش این است که اختلاف‌نظرهای کوچک می‌تواند به‌راحتی و با صرف کمترین انرژی و زمان رفع شود و مدیران نیز پیش چشم کارمندانشان به شخصی باگذشت، فهمیده، توانا و بخشنده تبدیل می‌شوند؛ به این ترتیب کارکنان نیز با مدیرشان احساس راحتی می‌کنند و می‌توانند آزادانه در مورد هر مشکل یا تعارضی که در محیط کار ذهن آنان را درگیر کرده است، بدون هیچ ترس و نگرانی به زبان بیاورند.

  • روش پرهیز کردن:

در این روش از مدیریت تعارض در سازمان، بیشتر تلاش می‌شود تا با نادیده‌گرفتن یک مشکل، حذف طرفین درگیر در تعارض یا به نحوی طفره‌رفتن از آن، از درگیری جلوگیری شود. به عنوان مثال می‌توان اعضای تیم‌های درگیر را از پروژه‌ای که در آن دچار اختلاف و تعارض شده‌اند، حذف کرد. البته به خاطر داشته باشید که در این روش نباید نادیده گرفتن نباید همیشه و طی مدت زمان طولانی رخ دهد و تنها برای فاصله انداختن میان طرفین به منظور بازگشت آرامش به سازمان استفاده می‌شود. در صورتی که یک مدیر بخواهد برای هر موقعیتی از این روش استفاده کند، در ادامه راه با مشکلات بیشتر و بزرگ‌تر مواجه می‌شود؛ چراکه مشکلات قبلی رفع نشده‌اند و در برخورد با تعارض‌ها و مشکلات جدید بزرگ‌تر و دردسرسازتر می‌شوند.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره رایگان