آنچه در این مطلب، مطالعه میفرمایید:
Toggle- ۱۱ مورد از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
- 1. توان اجرایی شخص
- 2. کیفیت کار خروجی
- 3. خلاقیت و توان حل مسئله
- 4. بررسی نظرات مشتریان به عنوان معیار ارزیابی عملکرد کارکنان
- 5. مهارت های فردی و میزان پیشرفت آن ها
- 6. مشارکت در کار تیمی و نقدهای سازنده به همراه انتقادپذیری
- 7. موفقیت نهایی تیم و دخالت شخص در آن
- 8. مهارت های ارتباطی، از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
- 9. میزان انطباق با تغییرات و انعطاف پذیری
- 10. رعایت زمان معین شده برای تحویل کار
- 11. حضور و غیاب
- اهمیت توجه به معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
- نکات انتخاب و تحلیل معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
- جمع بندی؛ چگونه عملکرد یک کارمند را ارزیابی کنیم؟
- سوالات متداول
معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان موارد مختلفی می تواند باشد که عملکرد شغلی، زمان صرف شده و رعایت زمان تحویل، پیشرفت شخصی، مهارت های ارتباطی، خلاقیت، انطباق با تغییرات و… برخی از آن ها هستند. اهمیت ارزیابی عملکرد کارکنان به قدری بالا است که می تواند موفقیت یک کسب و کار یا عدم آن را مشخص نماید؛ از این رو در کوچینگ مدیران توجه ویژه ای به شیوه ها و معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان می شود. هر چقدر این کار را بتوانید دقیق تر انجام دهید، علاوه بر اینکه کارکنان محیط بهتری را تجربه می کنند، رضایت مشتریان را نیز می توانید بهتر کسب کنید.
۱۱ مورد از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
برای انتخاب بهترین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان، موارد مختلفی را مورد بررسی قرار دهیم. بر اساس دوره های کوچینگ در مشهد و معیارهایی که متخصصان در این زمینه مطرح کرده اند، ۱۱ معیار مهم برای ارزیابی عملکرد کارکنان می توان در نظر گرفت که به شرح زیر هستند:
1. توان اجرایی شخص
اولین مورد از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان مربوط به توان اجرایی شخص می شود که دوره کوچینگ نیز بسیار به آن تاکید می گردد. در واقع برای اینکه بتوانید عملکرد شخصی را مورد ارزیابی قرار دهید، باید میزان کار انجام شده توسط او را در یک بازه زمانی مشخص بررسی کنید. به عنوان مثال تعداد پروژه ها یا تسک های انجام شده و توجه به میزان سختی هر پروژه می تواند معیار ارزیابی باشد.
2. کیفیت کار خروجی
انجام شدن کار به تنهایی نمی تواند عملکرد شخص را نشان دهد؛ بلکه باید کیفیت کار خروجی آن را نیز مدنظر قرار دهید. بدیهی است که هر چقدر شخص بتواند کارهایی که به او سپرده شده است را با کیفیت بهتری به سرانجام برساند، عملکرد بهتری دارد.
3. خلاقیت و توان حل مسئله
میزان خلاقیت شخص و نحوه مواجهه او با چالش ها و مسائل اتفاق افتاده نیز می تواند یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان باشد؛ زیرا هر اندازه فرد بتواند مسائل را با راه حل های بهتر به نتیجه برساند، خروجی کار او بهتر خواهد بود و زودتر نیز به نتیجه می رسد.
4. بررسی نظرات مشتریان به عنوان معیار ارزیابی عملکرد کارکنان
به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان می توانید از مشتریان خود در رابطه با عملکرد آن ها نظرسنجی کنید. با بررسی مجموع نظراتی که افراد مختلف برای هر یک از کارکنان شما ثبت کرده اند، می توانید عملکرد او را ارزیابی نمایید.
5. مهارت های فردی و میزان پیشرفت آن ها
توجه به مهارت های فردی شخص و میزان توسعه فردی او در طول یک بازه زمانی مشخص می توانید عملکرد او را ارزیابی نمایید. به عبارتی اشخاصی که مهارت های فردی بهتری دارند و برای ارتقاء آن ها نیز تلاش می کنند، در مجموع عملکرد بهتری خواهند داشت.
6. مشارکت در کار تیمی و نقدهای سازنده به همراه انتقادپذیری
میزان فعالیت شخص در کارهای تیمی نیز می تواند یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان باشد. افرادی که در کارهای گروهی و تیمی فعالیت خوبی دارند، نتیجه بهتری را برای کل مجموعه رقم می زنند. همچنین افراد باید بتوانند نقدهای سازنده مطرح کنند تا سازمان شما رو به پیشرفت حرکت کند. ضمن اینکه انتقادپذیری کارکنان نیز باید منطقی و قابل قبول باشد.
7. موفقیت نهایی تیم و دخالت شخص در آن
نتیجه فعالیت همه افراد را می توانید در خروجی نهایی کار یک سازمان مشاهده کنید. این نتایج خود به عنوان یکی از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان حائز اهمیت هستند. در صورت کسب نتایج مطلوب عملکرد کارکنان خوب بوده و در غیر این صورت ضعف در عملکرد افراد محتمل خواهد.
8. مهارت های ارتباطی، از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
هر چقدر کارکنان بتوانند با یکدیگر و البته مشتریان ارتباط بهتری برقرار کنند، نتیجه عملکرد آن ها بهتر خواهد بود؛ از این رو داشتن مهارت های ارتباطی نیز می تواند معیاری برای ارزیابی عملکرد کارکنان باشد.
9. میزان انطباق با تغییرات و انعطاف پذیری
با توجه به شرایط سازمان، وجود تغییرات در بخش های مختلف محتمل است؛ در نتیجه کارکنان باید بتوانند به خوبی خود را با تغییرات منطبق کنند. به عبارتی افراد باید انعطاف پذیری قابل قبولی در برابر شرایط و تغییرات احتمالی داشته باشند تا بتوانند وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
10. رعایت زمان معین شده برای تحویل کار
در میان معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان نقش رعایت زمان معین شده برای تحویل کار را نباید دست کم بگیرید. هر اندازه که فرد خود را موظف بداند کارها را در زمان تعیین شده به سرانجام برساند، عملکرد بهتری خواهد داشت. از آنجایی که برخی از کارها در سازمان به یکدیگر وابسته هستند، لازم است همه امور دقیقا در زمان مشخص شده خود به نتیجه برسند تا خللی در کار بقیه پیش نیاید.
11. حضور و غیاب
آخرین مورد از معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان، مسئله حضور و غیاب کارکنان در محیط شرکت، اداره، سازمان و… است. سازمان هایی که ساعت کاری های مشخصی دارند، می توانند با کنترل رفت و آمد کارکنان و نظم آن، ارزیابی مناسبی روی عملکردشان داشته باشند.
اهمیت توجه به معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
نیروی انسانی اصلی ترین سرمایه هر سازمانی است که حفظ آن بسیار اهمیت دارد. با انتخاب درست معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان و انجام دقیق آن می توانید نقاط قوت و ضعف کارکنان خود را بیابید. طبق نظریات مختلف و البته اثبات شده، هر اندازه ارزیابی عملکرد درست و دقیق انجام شود، بهره وری سازمان و موفقیت آن بیشتر خواهد شد.
نکات انتخاب و تحلیل معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان
برای اینکه بتوانید معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان را به درستی انتخاب کنید و نتیجه مطلوب را از تحلیل آن ها دریافت نمایید، توجه به نکات زیر ضروری خواهد بود:
- انتخاب معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان با توجه به شرایط و قوانین که یک مجموعه برای خود دارد می تواند متغیر باشد؛ برای مثال شاید برخی از شرکت ها روی حضور و غیاب کارکنان حساس نباشند.
- با انتخاب یک معیار برای ارزیابی عملکرد کارکنان، روش سنجش و اندازه گیری آن را نیز از همان ابتدا مشخص کنید.
- بهتر است معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان به اطلاع آن ها نیز برسد.
- نتایج ارزیابی عملکرد باید کاملا برای افراد مشهود باشد.
- به هیچ عنوان یک معیار را برای کل عملکرد افراد در نظر نگیرید.
- مراقب تاثیر یک معیار در ارزیابی عملکرد نهایی فرد باشید؛ یعنی بر اساس اهداف سازمان ممکن است معیار انجام کار مهمتر از معیار مهارت های ارتباطی باشد. با این توضیحات باید درصد تاثیر هر یک را از قبل مشخص نمایید.
- پیشنهاد می شود برای بهبود عملکرد کارکنان نیز حتما برنامه ای داشته باشید.
جمع بندی؛ چگونه عملکرد یک کارمند را ارزیابی کنیم؟
مواردی مانند میزان کار انجام شده، کیفیت کار خروجی، مهارت های ارتباطی، حضور و غیاب، نظرات ثبت شده مشتریان و… مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد کارکنان در سازمان ها هستند. با انتخاب درست این معیارها و انجام ارزیابی دقیق می توانید به بهبود بهره وری سازمان خود کمک کرده و مسیر هموارتری را برای رسیدن به موفقیت طی کنید. پیشنهاد می شود برای ارزیابی عملکرد به انتخاب درست معیارها، ارزش گذاری آن ها، توضیح معیارها برای کارکنان و مشهود بودن نتایج ارزیابی عملکرد نیز توجه داشته باشید. شما در سازمانتان چه معیار مهمی دارید؟ در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید.
سوالات متداول
چه زمانی باید ارزیابی عملکرد انجام شود؟
بر اساس شرایط سازمان معمولا به صورت دوره ای مانند سالانه، پروژه ای و… ارزیابی عملکرد انجام می شود.
آیا برای ارزیابی عملکرد کارکنان متدهای خاصی وجود دارد؟
بله؛ شیوه های ارزیابی ۳۶۰ درجه، مقیاسی، ثبت وقایع، کانون ارزیابی و… متدهای مطرح برای ارزیابی عملکرد کارکنان هستند.