هدیه دادن براساس تیپ شخصیتی

شکل یک تصویر
هدیه دادن براساس تیپ شخصیتی

هدیه دادن براساس تیپ شخصیتی افراد چه فایده ای دارد؟

آیا در انتخاب هدیه میتواند تیپ شخصیتی به ما کمک کند؟!

آیا هر هدیه‌ای و با هر روشی مناسب برای هدیه کردن به همه می‌باشد؟

خوب اجازه دهید با یک مثال شروع کنم:

برای همسرتان، با کلی ذوق و شوق، گُل طبیعی هدیه می‌دهید اما در کمال ناباوری متوجه می‌شوید که همسرتان آنقدر هم خوشحال نشده!! اگر همسرتان با شما راحت باشد، حتی ممکن است اعتراض کند و بگوید  که ” چرا پول را هدر داده ای! گُل زود خشک می شود! حداقل چیزی می‌خریدی که باقی بماند، چیزی می‌خریدی که کاربرد واقعی داشته باشد …… “

یا به شریک عاطفی‌تان پول هدیه می‌دهید و او از این موضوع دلخور می‌شود، در صورتی که از نظر شما کار بسیار درستی است و با این پول می‎تواند هر چه نیاز دارد بخرد. در این گونه موارد دلیل تفاوت خواسته‌ها، تفاوت در تیپ شخصیتی افراد است.

نکته مهم این است که هدایایی که می‌خرید مورد پسند مخاطب باشد نه خود شما و اشتباه رایج در روابط، از همین نکته آغاز می‌شود. چیزی می‌خریم و به روشی هدیه می‌دهیم که مورد پسند ما است نه مخاطب ما!

هدیه باید متناسب با تیپ شخصیتی مخاطب ما باشد

مهارت شخصیت شناسی MBTI در اینجا به کمک ما می‌آید?

 

در زیر برای برخی تیپ‌های شخصیتی، توضیحاتی درباره انتخاب هدیه مناسب دادیم که می‌توانید بخوانید:

افراد برونگرا و درونگرا  ( ترجیج شخصیتی E  و I  در MBTI  )

برونگراها  E ، شخصیت‌های سرزنده و شادی هستند با روابط اجتماعی بالا. خوش بینی یکی از ویژگی‌های بارز آنهاست و علاقه زیادی به تعامل و ایجاد روابط صمیمی و دسته جمعی دارند. برای این افراد هدیه‌هایی پیشنهاد می‌شود که کودک درون آن‌ها را فعال کند مثلاً عروسک شخصیت‌های کارتونی، مجسمه‌هایی با اشکال فانتزی و حتی بعضی از وسائل و لوازم نوستالژیک می‌تواند آن‌ها را بسیار خوشحال کند. سعی کنید از رنگ‌های شاد و طرح‌های خاص استفاده کنید هم در انتخاب هدیه و هم در بسته بندی آن.

درونگراها I  از تنهایی لذت می‌برند و تمایل دارند وقت زیادی را جهت خلوت با خود و یا شریک عاطفی‌شان داشته باشند شاید یک کتاب با موضوع مورد علاقه، هدیه خوبی برای درونگراها باشد و یا گذراندن زمان دو نفره و عاشقانه  با شریک عاطفی‌شان ( البته در کنار خلوت دو نفره، هدیه فراموش نشود! )

افراد حسی و شهودی ( ترجیج شخصیتی S   و  N در MBTI  )

افراد حسی S  در دریافت اطلاعات از حواس پنجگانه خود استفاده می‌کنند و در نتیجه آدم‌های واقع‌نگر هستند اما افراد شهودی N در دریافت اطلاعات اکثراً از شَم و شهود خود استفاده می‌کنند و افرادی ایده پرداز و تخیلی هستند. برای افراد با ترجیح شخصیتی N   هدیه‌هایی که معنی خاصی از آن تداعی شود ارزشمند است مثلاً یک نامه دست نویس که به آن‌ها امکان خواندن افکار قلبی شما را می‌دهد.

برای این افراد هدیه دادن یک کارت تبریک آماده بدون هیچ نوشته و امضایی ارزش زیادی نخواهد داشت و کلا هدایایی که معنی خاصی از آن برداشت می‌شود را دوست دارند مثلاً گردن آویزی که روی آن سمبل خاصی وجود دارد. اما برعکس افراد S  کمتر به معانی ذهنی توجه دارند و چون آدم‌های حواس پنج گانه هستند، واقعیت ظاهری و مادی هدیه را دریافت می‌کنند.

افراد احساسی و منطقی ( ترجیج شخصیتی F  و  T در MBTI  )

افراد احساسی F  غالباً هنگام تصمیم گیری احساس‌شان بر منطق‌شان غلبه دارد. آن‌ها به احساسات خود و دیگران توجه زیادی می‌کنند و به دنبال جلب رضایت دیگران هستند.

برای این افراد، آداب هدیه دادن از خود هدیه اهمیت بیشتری دارد. مثلاً این که هدیه شما بسته‌بندی زیبایی داشته باشد و یا لحظه هدیه دادن، ابراز احساس انجام شود. پیشنهاد می‌شود کنار هدیه خود، یک شاخه گل به همراه داشته باشید. در واقع هدیه گرفتن برای آن‌ها بیشتر جنبه احساسی دارد تا جنبه کارایی ( بر خلاف ترجیج شخصیتی T  در MBTI ).

هدایای دست ساز، زیورآلات تزئینی و محصولاتی که سمبل عاشقانه و عاطفی دارند برای این گروه افراد مناسب است. شاید بهتر باشد یک جمله عاطفی کنار هدیه نیز به او تقدیم کنید. یک عطر خوشبو کنار یک بسته شکلات و حتی یک مجموعه سی دی موسیقی نیز می‌تواند خیلی جذاب و مناسب این گروه افراد باشد.

برعکس برای افراد  منطقی T   بهتر است به سراغ هدیه‌های کاربردی بروید که به نحوی برطرف کننده یکی از نیازهای روزمره آن‌ها باشد مانند کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی یا لوازم منزل. با این روش هم به او هدیه داده‌اید و هم باری از خرج او برداشته اید. استثنائاً برای این دسته افراد، پول (وجه نقد)  نیز می‌تواند خوشحال کننده باشد. اگر سلیقه او را نمیشناسید می‌توانید وجه مورد نظر را با بسته بندی قابل قبول به او بدهید. در نظر داشته باشید این افراد از هدایای تزئینی و لوکس و اصولاً از وسایلی که بی استفاده باشند،  لذت نمیبرند. اگر برای این دسته گل طبیعی خریداری کنید ، به احتمال زیاد خیلی خوشحال نخواهند شد. بطورکلی افراد T  از خرج کردن پول  بی دلیل خوششان نمی‌آید.

این ویژگی در مورد افراد با مشرب شخصیتی SJ نیز صادق است و اگر فرد SJ  ، T هم باشد قضیه تشدید می‌شود (این گروه از افراد، از پول خرج کردن زیاد، مضطرب و نگران می‌شوند و امنیت مالی را به هیجان خرج کردن ترجیح میدهند. )

افراد منعطف و ساختارمند ( ترجیج شخصیتی P و J  در MBTI  )

افراد J  استاد مدیریت زمان هستند و معمولاً در قرارها و جلسات به موقع می‌رسند اما برعکس افراد P  آدم‌های لحظه آخری هستند و انجام کارها در لحظه آخر را دوست دارند و  معمولاً در قرارها و جلسات دیر می‌رسند.

خوب در هدیه دادن چطور از این نکته استفاده کنیم :

برای J  ها  نکته حائز اهمیت این است که مناسبات و لحظات را ، دقیق به خاطر داشته باشید و هدیه خود را دقیقاً در روز مناسبت به آن‌ها بدهید اما گاهاً P ها هدیه خود را دیرتر می‌دهند و از زاویه نگاه آن‌ها، مساله مهمی رخ نداده!!!  اینجاست که دعواها و سوتفاهم ها آغاز می‌شود و …..

شاید شما P  باشید و چون خودتان از مسافرت لحظه آخری لذت می‌برید، بعنوان هدیه برای همسرتان بلیت 2 نفره سفر بخرید و شب قبل سفر او را سورپرایز کنید اما اگر همسر شما J  باشد، از این هدیه خوشحال نمی‌شود زیرا نظم و برنامه ریزی زمانی وی  را به هم زده‌اید.

هدیه دادن براساس تیپ شخصیتی
هدیه دادن براساس تیپ شخصیتی

بهرحال در هدایای خود، خلاقیت داشته باشید تا مخاطب‌تان را دچار هیجان کنید و چه بهتر است هدیه شما خلاقانه و ماندگار باشد. هرچقدر ماندگاری هدیه بیشتر باشد یعنی شما راهی ماندگارتر برای نفوذ به ذهن مخاطب خود پیدا کرده اید. دوره آموزشی MBTI  می تواند خلاقانه‌ترین و ماندگارترین هدیه برای مخاطب شما باشد.

شما می‌توانید این دوره را به افراد هدیه دهید و تاثیری ماندگار و متفاوت در زندگی آن‌ها خلق کنید.

این دوره آموزشی را به چه افرادی می‌توان هدیه داد:

  • همسرتان
  • شریک عاطفی‌تان
  • فرزندتان
  • پدر و مادرتان
  • مشتری‌تان
  • پرسنل‌تان
  • مدیرتان
  • همکاران‌تان
  • همه و همه

شما می‌توانید در کارگاه آموزشی تیپ شناسی MBTI  شرکت کنید و با یادگیری این مهارت، در تمام حوزه‌های زندگی خود، بهبود ایجاد نمایید.

جمع بندی :  خرید هدیه بر اساس علایق و تیپ شخصیتی خودتان غلط است و باید علایق و تیپ شخصیتی مخاطب‌تان را در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *