خدمات فردی
-
تیپ شخصیتی شما
-
تعیین درصد های مربوطه هر کد
-
خصوصیات رفتاری شما
-
اوقات فراغت
-
محل کار
-
ارتباط با دیگران
خدمات فردی به همراه مشاوره
-
تیپ شخصیتی شما
-
تعیین درصد های مربوطه هر کد
-
خصوصیات رفتاری شما
-
اوقات فراغت
-
محل کار
-
ارتباط با دیگران
-
40 دقیقه مشاوره فردی
خدمات سازمانی
-
تعریف کد سازمانی جهت ورود پرسنل سازمان شما به پنل تست
-
دریافت فایل گزارش اکسل و PDF تیپ شخصیتی پرسنل سازمانی به همراه درصد های مربوط هر کد
-
دریافت فایل PDF جامع برای تمام تیپ های شخصیتی (16 تیپ ) شامل خصوصیات ، محل کار ، ارتباط با دیگران ، اوقات فراغت و پیشنهاد های توسعه فردی
-
دسترسی به گزارش فقط توسط مدیر معرفی شده
-
در صورت برگزاری کارگاه آموزشی درون سازمانی MBTI ( حضوری و غیر حضوری ) ، این گزینه *رایگان* خواهد شد
-
ارتباط با دیگران
۶۰ سوال
۱۵ دقیقه
رایگان
تفسیر دارد
ذخیره نتیجه تست فقط در صورت عضویت در سایت
نکته مهم قبل شروع تست :
برای ذخیره سازی نتیجه تست در پنل کاربری خود و دسترسی به آن در هر لحظه و هر مکانی کافیست که در سایت ثبت نام کرده و یا وارد حساب کاربری خود شوید.
پس از وارد شدن به حساب کاربری از طریق همین صفحه و با رفتن به انجام تست رایگان به راحتی تست شخصیت شناسی خود را ذخیره نمایید.
نکته مهم بعد از تست :
به دلایل متعددی ممکن است نتیجه تست درست نباشد .در این خصوص می توانید مقاله و ویدئوی زیر را مشاهده نمایید. لذا پیشنهاد میشود به جهت جلوگیری از گمراهی و انتخاب های اشتباه ، جهت تایید تیپ شخصصیتی خود از جلسه تخصصی مشاوره استفاده نمایید .
مطلب مهم : فرق تست MBTI و مهارت MBTI
تست MBTI چیست؟!
آیا تا به حال شنیدهاید که شخصی خود را به عنوان یک INTJ یا ESTP توصیف کرده باشد و شما معنی آن را ندانید؟ آنچه که این افراد میگویند، نوع شخصیت آنها بر اساس شاخص تست مایرز – بریگز یا به اختصار، تست MBTI است. تست MBTI، یک پرسشنامه روانسنجی فردی است که برای شناسایی نوع شخصیت، نقاط قوت و اولویتهای افراد طراحی شده است. این تست توسط ایزابل مایرز (Isabel Myers) و مادرش کاترین بریگز (Katherine Briggs)و بر اساس کارشان بر روی تئوری کارل یونگ (Carl Jung) درمورد انواع شخصیت تهیه شده است. امروزه، تست MBTI بهعنوان یکی از پرکاربردترین ابزارهای روانشناسی در دنیا شناخته میشود. اگر شما هم قصد دارید تا بیشتر با این تست و انواع شخصیتهایی که در این تست وجود دارد آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم تا به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید و تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
امروز میخواهیم به اعماق تاریک روانشناسی یونگ بپردازیم و یکی از محبوبترین تجلیهای باقیمانده آن را بررسی کنیم. آزمون مایرز – بریگز یا همان تست MBTI در سرتاسر جهان مورداستفاده قرار میگیرد و محبوبترین سیستم روانسنجی است که نسخه رسمی کامل این آزمون بیش از دو میلیون بار در سال توسط مردم داده میشود. اما آیا این یک ابزار روانشناختی معتبر است یا صرفاً ابزاری است که مردم صرفاً آن را به عنوان یک تست روانشناختی میشناسند و خود را به وسیله آن سرگرم میکنند؟
چرا تست شخصیت شناسی بدهیم؟
بسیاری از تستهایی که برای آزمونهای شخصیتی در فضای آنلاین وجود دارد، اغلب برای سرگرمی است. در واقع اکثر آزمونهای شخصیتی صرفاً برای سرگرمی هستند، اما گاهی اوقات تکههایی از حقیقت از شخصیت را برای ما نشان میدهند که به روشنکردن جنبههای مختلف شخصیت، رفتار و ترجیحات کمک میکند. چنین آزمونهایی اغلب منبع سرگرمکنندهای برای حواسپرتی در وسط یک روز کاری خستهکننده است و به وسیله آن هم میتوان سرگرم شد و هم خود را بهتر شناخت.
برای مثال، تست نوع شخصیت مایرز – بریگز (MBTI)، یکی از محبوبترین ارزیابیهای روانشناختی در جهان امروز است، و بسیاری از مردم سوگند یاد میکنند که دانستن «نوع تیپ شخصیتی mbti شان» به آنها کمک کرده تا درک بهتری از خود و دیگران پیدا کنند. تست MBTI برای ارزیابی ترجیحات روانشناختی، از جمله اینکه مردم جهان را چگونه میبینند، چگونه با دنیا تعامل میکنند، و چگونه تصمیم میگیرند، طراحی شده است. از آن زمان، این ارزیابی به یکی از محبوبترین و پرکاربردترین تستهای شخصیت شناسی در دنیا تبدیل شده است. این آزمون که اغلب توسط روانشناسان، مشاوران شغلی و کارفرمایان استفاده میشود و در اکثر مواقع به عنوان ابزاری سریع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اینکه افراد در چه چیزی خوب هستند و اینکه آیا در عنوانهای شغلی خاصی موفق خواهند شد، مورد استفاده قرار میگیرد.
تست MBTI از کجا آمده؟
سنجش تیپ شخصیتی مایرز – بریگز که به اختصار تست MBTI نامیده میشود، بیشتر اعتبار خود را مدیون کارل یونگ روانشناس تحلیلی بزرگ سوئیسی است. در سال 1921، یونگ کتاب «انواع روانشناختی» خود را منتشر کرد که در آن همه مفاهیم مشابهی را که در تست MBTI یافت میشود، بیان کرد؛ اما او آنها را کاملاً متفاوت سازماندهی کرد. یونگ همه را به عنوان «درک کننده» یا «قضاوتگر» طبقهبندی کرده بود. ادراک کنندگان در یکی از دو گروه قرار میگیرند: احساس و شهود. در حالی که داوران نیز به دو گروه تفکر و احساس تقسیم میشوند؛ بنابراین همه در یکی از آن چهار سطل جا میشوند. در نهایت، هر سطل به دو نوع نگرش تقسیم میشود: درونگرایی و برونگرایی؛ بنابراین، مقیاس پیشنهادی توسط یونگ، همه ما را به یکی از هشت نوع تیپ روانشناختی اساسی تقسیم میکند.
زنی آمریکایی به نام کاترین بریگز کتاب یونگ را خرید و مجذوب آن شد. او آن را به دختر متأهل خود، ایزابل بریگز مایرز که دارای مدرک علوم سیاسی بود، توصیه کرد. آن دو به ایدههای معیارهای روانشناختی گره خورده بودند و بد نیست بدانید که پس از مدتی با هم نشستند و تفسیر خود را از کارل یونگ مدون کردند و چند تغییر مهم را برای خود ایجاد کردند. یونگ همه را مجبور کرد که در یکی از چهار سطل اصلی جا بگیرند. مایرز و بریگز تصمیم گرفتند که هر فرد احتمالاً عناصری را با هم ترکیب کند، بنابراین سیستم یونگ را اصلاح کردند و آن را کمی پیچیدهتر کردند و در نهایت به چهار دوگانگی، مانند سوئیچهای دوتایی، ختم شد. هر ترکیبی از چهار سوئیچ مجاز است، و مایرز و بریگز استدلال کردند که تقریباً هر تیپ شخصیتی را میتوان با یکی از شانزده راه یا تیپ شخصیتی ممکن برای تنظیم آن به خوبی توصیف کرد. اساساً، طبق گفته مایرز و بریگز، همه ما با یک عبارت چهار حرفی نشان داده میشویم.
بررسی اجمالی تست مایرز بریگز
بر اساس پاسخهای داده شده به تست MBTI، افراد یکی از ۱۶ نوع شخصیت را دارند. هدف تست این است که افراد، ویژگیهای شخصیتی خود را از جمله علاقهمندیها، نقاط قوت، ضعف، اولویتهای شغلی احتمالی و سازگاری با افراد دیگر را بیشتر کشف و درک کنند.
هیچکس «بهترین» شخصیت را ندارد و شخصیت هیچکس، «بهتر» از شخصیت فرد دیگر نیست. همچنین این تست بهدنبال پیداکردن اختلاف عملکرد یا ناهنجاری نیست؛ در عوض، هدف آن فقط این است که درباره خودتان بیشتر بدانید.
۴ معیار اصلی تست شخصیت MBTI
۱- برونگرایی (E) و درونگرایی (I)
این اصطلاحات، بهعنوان روشی برای توصیف چگونگی پاسخ و تعامل مردم با دنیای اطرفشان استفاده کرد. با اینکه این اصطلاحات برای اکثر مردم آشنا است؛ اما در تست MBTI استفاده آنها، تاحدودی با کاربرد معمولشان متفاوت است.
افراد برونگرا (Extraverts)، عملگرا (action-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی مکرر لذت میبرند و از صرف وقت با بقیه، انرژی میگیرند.
افراد درونگرا (Introverts)، فکرگرا (thought-oriented) هستند، از تعاملات اجتماعی عمیق و معنیدار لذت میبرند و از تنهابودن، انرژی میگیرند. همه ما با درجات متفاوت، درونگرا و برونگرا هستیم، اما بیشتر ما تمایل داریم یکی از این دو عبارت بهعنوان شخصیت ما معرفی شود.
2- حسی (S) یا شهودی (N)
تعیینکننده این معیار، نوع جمعآوری اطلاعات افراد از دنیای اطرافشان است.
درست مثل برونگرایی و درونگرایی، همه افراد در موقعیتهای مختلف، میتوانند شهودی یا حسی باشند. براساس تست شخصیت MBTI، مردم تمایل دارند در یکی از این دو غالب باشند. افراد حسی (Sensing) ، توجه زیادی به واقعیت دارند؛ بهویژه آنچیزی را که میتوانند از حواسشان بیاموزند. این افراد، تمایل دارند روی واقعیتها و جزئیات تمرکز کنند و از تجربهکردن لذت ببرند.
افراد شهودی (Intuition) ترجیح میدهند بیشتر به الگوها و تصورات توجه کنند. آنها درباره احتمالات، آینده و نظریههای انتزاعی فکر میکنند و از آن لذت میبرند.
۳- منطقی (T) یا احساسی (F)
این مقیاس با نحوه تصمیمگیری افراد، بر اساس اطلاعاتی که از حسی یا شهودی بودن آنها به دست آمده است، مشخص میشود. افرادی که ترجیح میدهند منطقی باشند (Thinking) بر واقعیتها و دادههای عینی بیشتر تأکید میکنند. آنها هنگام تصمیمگرفتن؛ استوار، منطقی و بیغرض هستند.
کسانی که احساسات (Feeling) را ترجیح میدهند، در هنگام تصمیمگیری، مردم و احساساتشان را هم در نظر میگیرند.
۴- قضاوتگر (J) یا ادراکی (P)
مقیاس نهایی درباره نحوه تمایل مردم به مقابله با جهان خارج است. کسانی که قضاوتگر (Judging) هستند، ساختار و تصمیمات استوار را ترجیح میدهند. افرادی که تمایل دارند ادراکی (Perceiving) باشند، فکر بازتر، منعطفتر و سازگارتری دارند. این دو گرایش، با مقیاسهای قبلی هم در تعامل است. به یاد داشته باشید، همه اشخاص میتوانند مدتی برونگرا باشند. این معیار کمکتان میکند بفهمید که چه زمانی برونگرا هستید؛ هنگام جمعآوری اطلاعات (حسی یا شهودی) یا هنگام تصمیمگیری (احساسی یا منطقی).
در نهایت، هر معیار با حروف اول آن، بهصورت لیست زیر مشخص میشود:
در نهایت، هر معیار با حروف اول آن، بهصورت لیست زیر مشخص میشود:
تست MBTI باعث میشود بینش عمیقتری از شخصیتتان پیدا کنید. به همین دلیل، این تست بسیار محبوب شده است. حتی بدون در اختیار داشتن پرسشنامه رسمی، میتوانید برخی از این گرایشها را در خودتان تشخیص دهید. طبق گفته بنیاد مایرز- بریگز، مهم است که به یاد داشته باشید همه انواع شخصیتها برابر و باارزش هستند. بهعنوان مثال، هنگام کار در فعالیتهای گروهی در مدرسه یا محلکار، شناخت نقاط قوت خود و درک نقاط قوت دیگران میتواند بسیار سودمند باشد. وقتی در تلاش هستید پروژه خود را با سایر اعضای یک گروه به اتمام برسانید، ممکن است متوجه شوید که برخی اعضای گروه در انجام اقدامات خاص ماهر و بااستعداد هستند. با شناخت این اختلافات، گروه میتواند وظایف بهتری را تعیین و در دستیابی به اهداف خود همکاری کند.
تفاوت تست MBTI با دیگر ارزیابیها
MBTI در واقع یک تست نیست؛ پاسخ صحیح یا غلط وجود ندارد و یک نوع شخصیت، بهتر از نوع دیگر نیست. هدف این تست، ارزیابی سلامت روان یا ارائه تشخیصهای دیگر هم نیست. همچنین برخلاف بسیاری از انواع دیگر تستهای روانی، نتایج شما با هیچ هنجاری مقایسه نمیشود. هدف از تست MBTI این است که بهجای مقایسه نتیجه تست خود با نتایج سایر افراد، اطلاعات بیشتری در مورد شخصیت منحصربهفرد خود به دست بیاورید.
لطفا ابتدا با نام کاربری خود به سیستم وارد شوید