هر آن چه که باید درباره کوچینگ سازمانی بدانید!

هر آن چه که باید درباره کوچینگ سازمانی بدانید!

امروزه یکی از مهم‌ترین و پرقدرت‌ترین ابزارهایی که برای هر کسب و کاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، کوچینگ آن است. همان‌طور که می‌دانید کوچینگ و یا مربیگری امروزه در زمینه‌ها و بسترهای مختلف و گوناگونی کاربرد دارد، به‌نحوی‌که بسیاری از شاغلین و صاحبان کسب‌وکارهای مختلف علاوه بر ارائه محصول و همچنین خدماتی که دارند، کوچینگ را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ کوچینگ سازمانی در واقع یکی از انواع کوچینگ بیزینس است که بر پایه منابع انسانی شکل‌گرفته است و در ارتقا و پیشرفت هر زمینه‌ای می‌تواند بسیار مؤثر باشد. لازم به ذکر است که کوچینگ سازمانی به‌خودی‌خود شامل انواعی است که در پایان به آن‌ها اشاره خواهیم کرد؛ پس اگر شما هم قصد دارید تا بیشتر با کوچینگ سازمانی و جزئیاتش آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا این مقاله را از دست ندهید و تا انتها همراه سایت کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.

کوچینگ سازمانی چیست؟

کوچینگ سازمانی چیست؟

همان‌طور که گفته شد توسعه مهارت های فردی می‌تواند شرایط بسیار خوبی را به جهت پیشرفت، هم برای تیم و همچنین یک سازمان مهیا کند. به‌عنوان‌مثال گاهی پیش می‌آید که مدیر یک شرکت و سازمانی، کارمندانی را در سیستم خود می‌بیند که از مشکل کمبود اعتمادبه‌نفس رنج می‌برند؛ درگذشته راهکاری که برای این دسته از افراد مدنظر گرفته می‌شد این بود که این مدیران آن‌ها را به دوره‌ها و کارگاه‌هایی برای افزایش اعتماد به نفس می‌فرستادند؛

اما شرکت در این دوره‌ها برای مدت طولانی نمی‌توانست تأثیرگذاری خوبی داشته باشد.ازاین‌رو برخی از مدیران در صدد این برآمدند تا این تغییر و تحول را کمی اساسی‌تر انجام دهند که این تغییر و تحول چیزی نبود جز کوچینگ سازمانی. کوچینگ سازمانی معمولاً به دودسته کوچینگ درون‌سازمانی و کوچینگ برون‌سازمانی تقسیم می‌شود که هر یک ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارد که در ادامه به توضیح هر یک از این دو می‌پردازیم.

انواع کوچینگ سازمانی

انواع کوچینگ سازمانی

کوچینگ سازمانی می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد و رویکردها برای برآورده کردن نیازهای هر مشتری سازمانی متفاوت است. گاهی اوقات تعامل یک به یک مربی می‌تواند به یک مدیر اجرایی کمک کند تا نقاط کور را شناسایی کند. از طرف دیگر، تمرکز مربیگری تیم می‌تواند فرایندها را بهبود بخشد و بهره‌وری را افزایش دهد. یک مربی خوب، یا تیمی از مربیان، به‌وضوح می‌توانند تشخیص دهند که چه نوع مربیگری برای یک شرکت بهترین است. در اینجا فهرستی از انواع مختلف مربیگری سازمانی آمده است:

کوچینگ تیمی

شرکت‌ها بر روی تیم‌هایی ساخته شده‌اند که تجارت را به جلو می‌برند و قلب حیاتی هر سازمانی هستند. تیم‌ها را می‌توان در تمام بخش‌های هر سازمانی از بخش خط تولید تا اتاق هیئت‌مدیره مشاهده کرد. تلاش تیم‌ها برای داشتن یک همکاری خوب هدف نهایی هر تلاشی در کوچینگ سازمانی است. برای تحقق این امر، یک مربی ممکن است نیاز داشته باشد اعضای تیم را در بخشی که در آن کار می‌کنند مشاهده و بررسی کند، سؤالات سخت بپرسد و اشکالات سیستم را شناسایی کند. پس از تکمیل، مربیان می‌توانند با این تیم‌ها همکاری کنند تا نقاط ضعف را تقویت کنند و نقاط قوت را به حداکثر برسانند. کوچینگ تیمی برای مدیریت تیم و افزایش بهره وری کارکنان بسیار کاربردی است.

کوچینگ اجرایی

کوچینگ اجرایی یا «کوچینگ رهبری» یکی از رایج‌ترین شکل‌های کوچینگ در دسترس سازمان‌ها است. کوچینگ اجرایی به طور سنتی برای رهبران بالقوه، با تمرکز بر توسعه شخصی برای ایجاد تأثیر بالا، محفوظ است. همچنین، این روشی است برای اصلاح رفتارهای محدودکننده شغلی مربی و شناسایی رشد مورد نیاز برای عملکرد در سطوح اجرایی بالاتر.

به عنوان بخشی از این فرایند، بسیار مهم است که مربیان با مربی توسعه رهبری مناسب جفت شوند. این می‌تواند یک فرایند آزمایش و خطا باشد. کوچینگ اجرایی اغلب یک رابطه طولانی‌مدت است که ترکیبی از مربیگری و توسعه حرفه‌ای است. با توجه به ماهیت بسیار شخصی کوچینگ، ممکن است لازم باشد یک مربی قبل از ایجاد یک تناسب خوب، چند کوچ یا مربی را امتحان کند.

یک مربی اجرایی مجرب می‌تواند به ایجاد برنامه‌های اقدام هفتگی برای مشتریان کمک کند و سطوح جدیدی از خودآگاهی را به پیش ببرد. مربی و مدیر می‌توانند کاملاً به هم نزدیک شوند و سطوح بالای اعتماد می‌تواند به سکوی پرشی برای رشد و پیشرفت تبدیل شود.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با انواع سبک رهبری

کوچینگ تلفیقی (Co active coaching)

زمانی که کوچینگ سازمانی بخشی از یک تلاش آموزشی بزرگ‌تر باشد، به آن کوچینگ یکپارچه یا کو اکتیو کوچینگ می‌گویند. کارمندان ممکن است در طول فرایند آموزشی به یک مربی معرفی شوند، اما کوچینگ واقعی تا پس از تکمیل آموزش آغاز نمی‌شود. پس از آموزش، مربیان با کارمندان کار می‌کنند تا آموزش‌هایی را که دریافت کرده‌اند تقویت کنند و آن را به دنیای واقعی بیاورند. مربیان می‌توانند مشتریان خود را در مسیر تمرین مهارت‌های جدید و امتحان رفتارهای جدید در محل کار حفظ کنند.

کوچینگ آنلاین

حتی قبل از همه‌گیری کرونا، کوچینگ آنلاین به یک هنجار برای برآورده کردن نیازهای کوچینگ روبه‌رشد سازمان‌ها تبدیل شده بود. کارمندان به کار از راه دور عادت کرده‌اند، بنابراین اضافه‌کردن مربیگری به این ترکیب کار آسانی بود. در واقع، تمام انواع کوچینگ که در بالا مورد بحث قرار گرفت را می‌توان در قالب آنلاین نیز ارائه کرد. بدون محدودیت مکان‌ها یا مناطق زمانی، مشتریان می‌توانند از طیف وسیعی از مربیان با مجموعه مهارت‌های تخصصی بهره‌مند شوند. همچنین، توانایی تطبیق خوب با یک مربی به طور تصاعدی با مجموعه جهانی مربیان گسترش می‌یابد.

کوچینگ برون‌سازمانی چیست؟

کوچینگ برون‌سازمانی چیست؟

به‌طورکلی کوچ برون‌سازمانی به‌عنوان بخشی از سازمان و یا ساختار مدیریتی‌ای که سازمان دارد محسوب نمی‌شود؛ در این نوع از کوچینگ نتایجی که از تصمیم‌گیری کوچ به دست می‌آید هیچ تأثیر و منفعتی برای خود شخصی که قصد مربیگری سازمان را دارد نخواهد داشت چرا که این نوع از کوچ به شکلی برون‌سازمانی است و مربی هیچ پیش‌زمینه‌ای از افراد داخل سازمان که قرار است کوچ شوند، ندارد و نمی‌داند که عملکرد و کیفیت کار فردی که در مجموعه و سازمان کار می‌کند به چه صورت است.

پس به طور خلاصه در رابطه با این نوع از کوچینگ سازمانی می‌توان اظهار کرد که در کوچینگ برون‌سازمانی، فرد در واقع خارج از  سازمان است که به منظور کوچینگ حرفه‌ای قرار است استخدام شود؛ چنین فردی معمولاً هیچ ایده‌ای در رابطه با مراجعه‌کنندگان و همچنین کارکنان این سازمان ندارد و حتی نمی‌داند که اهداف سازمان به چه صورت است و قرار است تا کوچینگ این سازمان و یا شرکت را برعهده بگیرد.

کوچینگ درون‌سازمانی چیست؟

کوچینگ درون‌سازمانی چیست؟

کوچینگ درون‌سازمانی معمولاً به این صورت است که از نیروهای انسانی درون خود مجموعه استفاده می‌شود و به آن‌ها آموزش‌هایی داده می‌شود تا خود این افراد نیز بتوانند به آموزش سایر افراد داخل سازمان بپردازند. به بیانی دیگر سایر افراد داخل مجموعه را کوچ کنند. به عنوان مثال مدیران می‌توانند با کوچینگ، اعضای زیر مجموعه خود را بهتر مدیریت کند. برای اطلاع بیشتر از کوچینگ مدیران می‌توانید به مقاله مربوط به آن در سایت مراجعه کنید.

یک مزیت بسیار بزرگی که کوچ درون‌سازمانی نسبت به برون‌سازمانی دارد این است که فردی که قرار است برای چنین فیلدی استخدام شود از خود اعضای سازمان است؛ این فرد تا حد زیادی از فرهنگ و رفتار پرسنل و کارمندان درون سازمان به طور کامل اطلاع دارد و همچنین از اهداف این سازمان و چگونگی عملکردشان کاملاً باخبر است به همین دلیل چنین فردی می‌تواند تمامی موارد را در طول دوره کوچینگ خود در محل کار به کار گیرد و سایر افراد را نیز آموزش دهد و فعالیت‌های خود را در راستای اهداف سازمان تنظیم کند. (تست تیپ شخصیت شناسی می‌تواند به شما برای شناخت همکارانتان در راستای کوچینگ آن‌ها کمک کند. شما می‌توانید به صورت رایگان در این سایت تست MBTI را انجام دهید و آن را با همکارانتان به اشتراک بگذارید.)

اهداف کوچینگ سازمانی چیست؟

اهداف کوچینگ سازمانی چیست؟

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد کوچینگ سازمانی معمولاً یک هدف مشترک دارد که این هدف مشترک چیزی نیست جز هدف سازمان و رسیدن به دست‌آوردی که سازمان آن را در نظر دارد. در ادامه با برخی از اهدافی که در این راستا انجام می‌شود آشنا خواهید شد.

شماری از اهداف کوچینگ سازمانی عبارت‌اند از:

  • افزایش اعتماد به نفس کارکنان
  • افزایش دلبستگی شغلی و وفادارسازی کارکنان
  • منطبق شدن بر ارزش‌های سازمان
  • افزایش راندمان کارکنان
  • افزایش تعهد درونی و مسئولیت‌پذیری کارکنان
  • افزایش فروش
  • کشف نقاط قوت افراد
  • حفاظت از دارایی‌های سازمان
  • افزایش انگیزه کارکنان
  • بهبود ارتباط بین کارکنان
  • کاهش تعارضات سازمانی
  • افزایش حس اعتماد در سازمان

چرا به کوچینگ سازمانی اهمیت دهیم؟

چرا به کوچینگ سازمانی اهمیت دهیم؟

کوچینگ سازمانی می‌تواند سکوی پرشی برای تغییرات مجموعه و سازمان در عمیق‌ترین سطوح باشد و برای هر سازمانی بسیار مهم است. پس چرا رهبران شرکت‌ها، سرمایه‌گذاری هنگفتی در کوچینگ سازمانی می‌کنند؟

در واقع کوچینگ سازمانی می‌تواند جهت یک شرکت و طرز فکر کارکنان آن را تغییر دهد. مربیان با دانش خاص ممکن است بتوانند نقاط کوری را که سازمان از آنها بی‌اطلاع است، نشان دهند و برای حل این مشکلات راه‌حل‌هایی را مدنظر داشته باشند.

برخی از مزایای دیگر آن که می‌تواند هم برای خود سازمان و هم برای کارکنان آن مفید باشد به شرح زیر است که عبارت‌اند از:

تقویت روحیه کارکنان

کوچینگ سازمانی باعث افزایش روحیه افراد داخل سازمان می‌شود، چرا که افراد در استراتژی و رشد و پیشرفت سازمان خود را سهیم می‌دانند. روحیه کارکنان همچنین با افزایش سرمایه‌گذاری و کوچ آن‌ها در یادگیری تقویت می‌شود. به طور خلاصه، کارمندان با سرمایه‌گذاری در کوچینگ سازمانی احساس ارزشمندی پیدا می‌کنند و به‌این‌ترتیب روحیه‌شان تقویت می‌شود.

افزایش تعامل کارکنان

کارکنانی که احساس می‌کنند جزئی از فرایند کوچینگ سازمانی هستند، واقعاً کارمندانی متعهد هستند. ازآنجایی‌که نظرات آنها توسط مربی یا مربیان ارزش‌گذاری می‌شود، طبیعی است که افزایش تعامل را به دنبال داشته باشد. اگر کارمند با فرایند کوچینگ انرژی می‌گیرد، منصفانه است که فرض کنیم سطح مشارکت آنها از طریق سازمان جریان می‌یابد؛ چرا که حس می‌کنند حضورشان در این سازمان مفید است.

وفاداری کارکنان

در یک تعامل کوچینگ سازمانی، کارمندان زمانی که احساس می‌کنند در جهت‌گیری و استراتژی شرکت مشارکت دارند، به‌احتمال زیاد در این کار باقی خواهند ماند. هنگامی که افراد با عملکرد بالا واقعاً احساس می‌کنند که بر هدف‌های شرکت تأثیر می‌گذارند و حتی آنها را هدایت می‌کنند، قطعاً تصمیم می‌گیرند مدت طولانی‌تری بمانند و به فعالیت خود در این سازمان ادامه دهند.

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین و موردنیازترین مهارت‌هایی که در قرن 21 ام در هر نوع کسب و کاری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، کوچینگ سازمانی است. هدف کوچینگ سازمانی، ایجاد تحول در اساسی‌ترین سطوح در سازمان‌ها است. کوچینگ نه‌تنها می‌تواند دستیابی به اهداف استراتژیک و رشد مدیریت را افزایش دهد، بلکه می‌تواند تغییرات فرهنگی و سازمانی واقعی و بلندمدت را نیز تقویت کند. با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید.

دوره‌های پیشنهادی ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان