مهارت ارتباط موثر چیست؟

شکل یک تصویر
مهارت ارتباط موثر چیست؟

ارتباط موثر به عنوان یک مهارت نرم می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد و توسعه فردی یا کسب و کاری داشته باشد. برای اینکه بتوانیم یک تعریف مناسب از ارتباط موثر داشته باشیم بهتر است ابتدا با مفهوم ارتباط آشنا شویم.

ارتباط چیست؟

ارتباط فرآیندی برای تبادل اطلاعات، افکار و احساسات بین دو یا چندین نفر است. این ارتباط ممکن است بصورت مکتوب، گفتاری و حتی با زبان بدن صورت پذیرد. در هر ارتباطی حداقل یک پیام اصلی رد و بدل می‌شود. هر چه این پیام واضح و شافاف‌تر باشد ارتباط موثرتری شکل خواهد گرفت.

در یک ارتباط به 4 جز اساسی نیازمندیم:

  1. فرستنده پیام
  2. پیام
  3. گیرنده پیام
  4. کانال برقراری ارتباط

مفهوم ارتباط موثر

ارتباطی که در آن پیام به درستی به مخاطب انتقال یابد را ارتباط موثر می‌نامند. امروزه داشتن مهارت باعث ایجاد ارتباط موثرخواهد شد. چنین ارتباطی می‌تواند کمک قابل توجهی بر روی شبکه‌سازی و موفقیت تیم‌های کسب و کاری داشته باشد.

معمولا در ارتباطات، ابهام‌های گوناگونی وجود دارد. در یک ارتباط موثر پیام به صورت هدفمند و با کمترین شبهه‌ای به مخاطب اصلی می‌شود و بازخورد نیز از او دریافت می‌شود. در یک ارتباط موثر باید گیرنده پیام به درستی شناسایی شود تا پیامی متناسب با شخصیت او به سمتش ارسال شود.

تعریف مهارت ارتباط موثر

تعریف ارتباط موثر

برای موفقیت باید بتوانیم از مهارت ارتباط موثر با دیگران به درستی استفاده کنیم. داشتن ارتباط درست کلامی و نوشتاری با دیگران می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را حل کند و روابط مثبتی را ایجاد کند. این روابط برای ایجاد موقعیت‌های جدید کسب و کاری یا موفقیت در زندگی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

تعریف مهارت ارتباط موثر:

ارتباط موثر رابطه‌ای است که در آن طرف مقابل، پیام شما را با حداکثر دقت ممکن دریافت و درک نماید.

ارتباطات موثر علاوه بر تاثیر بر روی موفقیت شغلی، بر روی روابط عاطفی و زندگی زناشویی هم تاثیر می‌گذارد. امروزه شیوه‌های خوبی برای بهبود ارتباطات بوجود آمده است و مهارت ارتباطات موثر قابل آموزش است.

فواید ارتباطات موثر

مهارت ارتباط موثر با تمرین و تکرار بدست می‌آید. بنابراین همیشه به دنبال بهبود ارتباطات خود با دیگران باشید. یک ارتباط موثر می‌تواند:

  1. باعث افزایش مشتری یک کسب و کار شود.
  2. روابط عاطفی با همسر و خانواده را بهبود می‌بخشد.
  3. امکان مدیریت بهتر کارکنان را فراهم می‌آورد.
  4. در جمع دوستان، محبوب خواهید شد
  5. اعتماد جمعی به شما افزایش خواهد یافت.
  6. و..

10 گام مهم برای بهبود ارتباط موثر

  1. به خوبی مشاهده کنید و تحلیل درستی از مشاهدات خود داشته باشید.
  2. در ارتباطات پیش‌قدم شوید و با خلاقیت دیگران را مجذوب خود کنید.
  3. خوب گوش‌دادن را بیاموزید.
  4. مهارت‌های غیرکلامی(نظیر زبان بدن، نوشتن و..) را در خود بهبود دهید.
  5. به زبان بدن توجه داشته باشید و سعی کنید زبان بدن خود و دیگران را بشناسید.
  6. با تقویت هوش هیجانی در خود، به درک درستی از احساسات دیگران برسید.
  7. سوال بپرسید ولی سوالات‌تان بموقع و بجا باشند.
  8. واضح و شفاف صحبت کنید و پیام خود را به درستی به مخاطب انتقال دهید.
  9. موثق و معتبر صحبت کنید و برای حرف‌های خود استناد داشته باشید.
  10. خودآگاهی و شناخت درست از شخصیت خود ودیگران می‌تواند کمک زیادی به تقویت مهارت ارتباط موثر نماید.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که ارتباطات یک فرآیند است که باید برای استفاده حداکثری از آن برنامه‌ریزی داشته باشیم و با هدف و استراتژی درست یک ارتباط را شروع کرده و آن را ادامه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *