انواع روش های توانمندسازی کارکنان

شکل یک تصویر
انواع روش های توانمندسازی کارکنان

با رشد تکنولوژی‌های سطح بالا شاهد تغییرات گسترده‌ای در کسب و کارها هستیم. امروزه بیزینس‌هایی می‌توانند موفق باشند که روش های مختلفی را برای توانمندسازی کارکنان خود به کار گیرند. توانمندسازی کارکنان بدین معنا است که عملکرد یک فرد در سازمان بصورت پیوسته بهبود یابد. این عملکرد باید بتواند بر روی توسعه فردی کارمند و تحقق اهداف سازمانی تاثیر بگذارد.

در توانمندسازی سعی می‌شود تا با تقویت مهارت‌های کارکنان، وظایف محول شده به آنها به بهترین شکل انجام شود.

ضرورت توانمندسازی در کارکنان یک سازمان

تغییرات در کسب و کارهای امروزی باعث شده است تا ساختار سازمان‌ها و افراد مرتبط با آنها متفاوت از گذشته باشد. اکثریت سازمان‌های امروزی مشتری‌محور هستند و تامین نیازها و خواسته‌های مشتریان یک الویّت مهم برای آنها باشد.

از سویی دیگر، وجود بازارهای رقابتی باعث شده تا سازمان‌ها بیش از هر زمانی دیگر به نیروی انسانی ماهر احساس نیاز پیدا کنند و به همین دلیل به دنبال یافتن و پیاده‌سازی روش های مناسبی برای توانمندسازی کارکنان خود باشند.

توانمندسازی را می‌توان فرآیندی برای توسعه نیروی انسانی و افزایش توان تصمیم‌سازی آنان دانست که بر روی کارآیی و ایفای نقش سازنده در سازمان تاثیر مستقیم خواهد داشت.

اصول توانمندسازی کارکنان

برای اینکه بتوان روش های توانمندسازی کارکنان را در یک سازمان پیاده‌سازی کرد باید به اصولی توجه کرد. اصولی نظیر:

1- حذف محدودیت

محدودیت‌ها و قوانین سخت‌گیرانه باعث می‌شوند تا کارکنان یک سازمان نتوانند حداکثر توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. دادن آزادی عمل و تفویض اختیار از جمله مواردی است که به یک کارمند کمک می‌کند تا بتواند خلاقیت و نوآوری خود را به نمایش بگذارد.

2- رشد و توسعه فردی در کنار توانمندسازی سازمانی

هر انسانی نیاز دارد که در زندگی و کار خود رشد داشته باشد و به سمت تعالی حرکت کند. ایجاد فرصت برای رشد و افزایش مهارت‌های فردی می‌تواند علاوه بر رضایت شغلی، موجب توانمندسازی کارکنان در هر سازمانی شود.

3- توجه ویژه به توانمندی‌های شخصی کارکنان

هر فردی دارای کاستی و ضعف‌هایی می‌باشد. در توانمندسازی هر چند که سعی می‌شود این ضعف‌ها پوشش داده شود امّا باید توجه و تمرکز اصلی بر روی توانمندی‌های کارکنان باشد تا این توانایی‌های بطور کامل در سازمان بکار گرفته شوند و بهره‌وری سازمانی افزایش یابد.

مزایای توانمندسازی کارکنان

هر سازمانی به دنبال بهبود عملکر خود و افزایش بهره‌وری می‌باشد. توانمندسازی کارکنان می‌تواند مزایایی برای یک سازمان داشته باشد از جمله:

  1. افزایش رضایت شغلی
  2. بهبود کار تیمی و رهبری موثر
  3. مشارکت کارکنان در فرآیندهای سازمانی
  4. بهبود اطمینان به سازمان و اعتماد به عملکرد کارکنان
  5. افزایش بهره‌وری و بالطبع سود سازمانی
  6. کاهش تنازعات بین کارکنان و افزایش همکاری بین پرسنل سازمان
  7. بهبود ارتباطات بین کارکنان و مدیران
  8. انعطاف‌پذیری کارکنان و آمادگی پذیرش تغییرات در سازمان یا جایگاه شغلی
  9. توانایی عارضه‌یابی توسط کارکنان و ارائه راهکار
  10. کاهش زمان تصمیم‌گیری در سازمان

پیشنهاد ویژه: استفاده از خدمات و آموزش‌های درون سازمانی

روش های توانمندسازی کارکنان

توانمندسازی کارکنان

برای توانمندسازی کارکنان می‌توان به عوامل مختلفی اشاره کرد. برخی از این عوامل عبارتند از: نگرش کارکنان، انگیزش، تعهد سازمانی، ارتباطات و مشارکت جمعی، ساختار سازمانی، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، تفویض اختیار، آموزش سازمانی، چشم‌انداز و..

با توجه به عواملی که از آنها در بالا نام بردیم می‌توان روش‌های مختلفی را برای توانمندسازی کارکنان به کار گرفت:

1- ارزش دادن به کارکنان

مدیران راهبر به خوبی پی برده‌اند که توجه و ارزش دادن به کارکنان هزینه چندانی ندارد،در حالی که اینکار آنها می‌تواند موجب بروز توانمندی‌های کارکنان شود.

2- اشتراک‌گذاری چشم‌انداز سازمانی

وقتی کارکنان از چشم‌انداز سازمان خود مطلع باشند می‌توانند خود را با آن هماهنگ کنند و براساس توانایی‌های خود جایگاه‌های شغلی مختلف را برعهده بگیرند.

3- تفویض اختیار

در این روش توانمندسازی کارکنان سعی می‌شود با تفویض اختیار و واگذاری مسئولیّت از توانایی‌ها و ابتکارات پرسنل سازمان به خوبی استفاده شود.

4- اعتمادسازی

اعتماد به کارکنان می‌تواند به آنها این جرات را بدهد تا در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت فعالانه داشته باشند و علاوه بر مشارکت جمعی و همکاری با دیگران میزان رضایت شغلی در آنها نیز افزایش یابد.

5- اشتراک‌گذاری اطلاعات

امروزه اطلاعات بخش مهمی از ساختار هر سازمان را تشکیل می‌دهد. اشتراک‌گذاری اطلاعات بین کارکنان سازمان به آنها برای تصمیم‌گیری صحیح و کمک به بازسازی ساختارها کمک خواهد کرد.

6- تایید تاثیرگذاری کارمندان در سازمان

از کارکنان فقط نباید انتظار کار سخت و بدون وقفه را داشت. اگر کارمندی احساس کند که در سازمان خود تاثیرگذار است به خودی خود به دنبال تقویت توانایی‌های خود خواهد رفت و تلاش خواهد کرد با توسعه مهارت‌های فردی عملکرد موثرتری را از خود نشان دهد.

7- بازخورد دادن

بازخورد دادن یکی از روش های ایده‌آل برای توامندسازی کارکنان است. اینکه یک کارمند از نظرات مدیران درباره خود مطلع باشد می‌تواند به او کمک کند تا نقاط قوت خود را افزایش دهد و نقاط ضعفش را برطرف کند.

8- حل چالش‌ها توسط خود کارکنان

اگر مشکلی در سازمانی رخ دهد، بهتر است به کارمندان این شانس داده شود تا خودشان مشکل را حل و فصل کنند و راهکاری برای آن ارائه دهند.

9- ارتباطات موثر

ارتباطات مستقیم بین مدیران و کارکنان و داشتن گوش شنوا در مدیران می‌تواند بر روی عملکرد کارکنان و توانمندسازی آنها تاثیر مثبت داشته باشد.

10- مشخص بودن منشاء پاداش‌ها و جرایم

اگر کارمندی بداند به چه دلیلی پاداش می‌گیرد و به خاطر چه موضوعاتی جریمه می‌شود تلاش خواهد کرد تا عملکرد خود را بهبود دهد و نقاط ضعف خود را پوشش دهد.

باید توجه داشت که روش های توانمندسازی کارکنان در هر سازمانی می‌تواند با توجه به شرایط آن مجموعه تغییر پیدا کند. یک مدیر راهبر باید با همکاری گسترده با تمامی پرسنل خود، راهکارهایی عملیاتی برای توانمندسازی کارکنان و بهبود عملکلکرد سازمانی بیابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *