آنچه در این مطلب، مطالعه میفرمایید:
Toggleمهارت نرم یا Soft Skills به مجموعهای از قابلیتها گفته میشود که در سایر حرفهها قابلیت پیاده سازی آن وجود داشته باشد. این مهارتها تشکیل شده از مهارتهای کاربردی دیگری مانند مهارت تفکر انتقادی، حل مسائل، صحبت و برقراری ارتباط در جمع، نگارش درست و اصولی، کار تیمی، سواد رسانه و شناخت آن، رهبری و راهنمایی، بینش حرفهای، وجدان کاری، مدیریت شغلی و در نهایت مطالعت فرهنگی است.
یکی از راههای به دست آوردن و پرورش مهارتهای نرم شرکت در دوره کوچینگ است که در آکادمی هیبریدی حامی اندیش به صورت تخصصی ارائه میشود.
در دوره کوچینگ، مربی یا کوچ با استفاده از تکنیکها و ابزارهای مختلف، فرد را در مسیری که به دنبال آن است، هدایت میکند. این فرآیند اغلب به عنوان کوچینگ توسعه فردی شناخته میشود و شامل ارزیابی آگاهی از خود، تعیین اهداف، توسعه مهارتها، مدیریت زمان، حل مسائل و تسهیل در رسیدن به تغییرات مثبت است.
لیست مهارتهای نرم
اگرچه مهارتهای سخت است که فرصتهای شغلی را براى شما فراهم میکند؛ ولی دستیابی به پایداری در شغل با مهارتهای نرم رخ میدهد. پس آگاهی از لیست مهارتهای نرم بسیار ضروری است.
مهارتهای نرم یا متا مهارت توانایی نامملوستر و غیرفنی هستند که از داوطلبان فرصتهای جدید، درخواست میشوند. متا مهارت گاهی بهعنوان مهارت قابل انتقال یا بین فردی نیز نامیده میشود.
اگر نگاهی به لیست مهارتهای نرم بیاندازیم، مهارتهایی را خواهیم یافت که کمتر تخصصی هستند و نمیتوان آنها را به طور مطلق مربوط به این رشته یا مهارت فنی وابسته دانست. در واقع بیشتر ویژگی شخصی هستند و به نگرش شهودی افراد مربوط میشوند. درک و شناخت از نگرش شهودی نیز در گرو شناخت شخصیت است. چنانچه نسبت به انجام تست mbti تمایل دارید میتوانید از طریق آکادمی پریسا احمدی منش اقدام کنید.
شخصیت محور بودن مهارت نرم شیوه ارائه آنها را هنگام درخواست شغل مهم میکند. به ویژه برای کسانی که در فرآیند استخدامی همچون تحصیلات تکمیلی گام بر میدارند و اگر جایگاه این مهارتهای قابل انتقال و نرم را در برابر مهارتهای حرفهای و سخت ندانند، لطمه شدیدی در مسیر پیشرفت میخورند.
مهارتهای نرم را میتوان با مشاهده و توجه به دیگران تامل در خود و توسعه شخصی فعالانه پرورش داد. از این جهت این مهارت تفاوت بین نامزد مناسب و نامزد ایدهآل برای انجام کار است.
درک تفاوت بین مهارت نرم و سخت در کامل کردن لیست مهارتهای نرم بسیار تاثیرگذار است، هر چند که هر دو این مهارتها برای کارفرمایان مهم است. اگر صاحب کسب و کار هستید شرکت در دوره کوچینگ مدیران میتواند راهکاری مناسب برای رسیدن به مهارتهای نرم باشد.
لیست مهارتهای نرم و کارفرمایان
اغلب کارفرمایان توجه ویژهای به بخش مهارتهای نرم در رزومه دارند و کیفیت و تسلط به مهارتهای نرم نقش تعیین کنندهای برای صادر شدن اجازه عبور به مرحله بعدی گزینش است. پس بسیار مهم است که چه مهارتهای نرمی در رزومه باید گنجانده شود و اساسا در لیست مهارتهای نرم شاهد چه تواناییهای خواهیم بود؟
برای آشنایی با برخی از مهارتهای نرم کلیدی مطالعهٔ لیست مهارتهای نرم بسیار مهم است. در کنار آن به شما میگویم چه تواناییهایی میتواند نشان دهنده این مهارتها برای دیگران یا مناسب ثبت در رزومه باشد.
در ادامه این مهارتها را بررسی و شرح خواهیم داد.
مهارت ارتباط
مهارت ارتباط موثر از مهمترین مهارتهای نرم است. توسعه این مهارت به سبک و لحن شخصی و موثری تبدیل میشود و در آسان کردن توضیح مسائل پیچیده به دیگران بسیار موثر است؛ البته در این میان از توانایی گوش دادن فعال نیز باید یاد کرد؛ چرا که خوب گوش دادن شرایط را برای شما روشن و واضح میکند و فرصت میدهد واکنش درستی نسبت به وقایع داشته باشید.
وقتی بحث مهارت ارتباط است مهارتهای کلامی و مهارتهای غیرکلامی نیز برجسته میشوند. این مهارتها نقش شما را در جمع محترمانه و سازندهتر میکنند. در این دوران که بسیاری از مراودات با ایمیل انجام میشود توانایی ارتباط کتبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
مقاله پیشنهادی : فواید خوب گوش دادن ، چرا ما دو گوش و یک دهان داریم !
مهارت خودانگیختگی
موهبت نگرش مثبت و در دست گرفتن ابتکار عمل برای خوب کار کردن بهویژه بدون نظارت شبانهروزی یک مهارت جذاب برای کارفرمایان است. این خصایص پتانسیل اطمینان و تعهد فرد را نشان میدهند.
از سوی دیگر وجود این افراد در ساختار سازمانی مانع از بروز فساد و کاهلی است. مهارتهایی همچون موارد زیر سطح مهارت خودانگیختگی شما را نشان میدهند:
- مثبتنگری
- بلند پروازی
- تعهد
- ابتکار عمل
مهارت رهبری
مهارت رهبری نیز جایگاه خاصی در لیست مهارتهای نرم دارد. این مهارت حتی اگر به تنهایی نیز یک پروژه را پیگیری میکنید به کار شما میآید.
اساسا رهبران برجسته الهام بخش دیگران هستند و باعث تسریع موفقیت گروه یا تیم میشوند. همین ویژگی جذاب مهارت رهبری را مورد توجه کارفرمایان قرار میدهد.
اما چه تواناییهایی نشان دهنده مهارت و سبک رهبری ما است؟ در واقع شما باید نشان بدهید چگونه در پروژههای قبلی با به عهده گرفتن مسئولیت تیم و ایفای نقش محوری بر دیگران تاثیر مثبت گذاشتید تا یک پروژه را با موفقیت به اتمام برسانید.
نگاهی به تواناییهای زیر ابعاد مهارت رهبری را بهتر نشان خواهد داد:
- نگرش و حفظ دیدگاه مثبت
- توانایی تصمیمگیری سریع و موثر
- توانایی حل مسئله
- توانایی برقراری ارتباط موثر
- توانایی خود انگیزشی و دگر انگیزشی
مهارت کار تیمی
مهارت کار تیمی را میتوان مهارتی انعکاسی از مهارت رهبری دید. فعالیت در یک تیم و پیگیری یک هدف واحد مستلزم شهود و زیرکی افراد است تا بداند چه زمانی باید نقش رهبر و چه زمانی نقش شنونده را بازی کنند.
کسانی که مهارت کار تیمی بالایی دارند پذیرای نیازها و مسئولیتهای دیگران هستند.
مهارت مسئولیت پذیری
شاید مهارت مسئولیت پذیری در لیست مهارتهای نرم کمی مهجور باشد؛ ولی در واقع نقش تعیین کننده در کیفیت خروجی کار و بازده افراد دارد.
مهارت مسئولیت پذیری را میتوان ناشی از ابتکار عمل دانست که فرد از اهداف شخصی عبور کرده و اهداف شرکت را نیز به آنها میافزاید. اینگونه هر گونه شکست و تلاش برای موفقیت در شرکت به بخشی از برنامه حرفهای فرد تبدیل خواهد شد که نتایج درخشان برای فرد و تیم کاری خواهد داشت.
اگر بخواهیم نمایشی از قدرت و تسلط بر مهارت مسئولیتپذیری داشته باشیم تواناییهای زیر چارهساز خواهد بود:
- امانتداری
- انظباط
- وظیفه شناسی
- تابآوری
- تطبیق پذیری
مهارت حل مسئله
مهارت حل مسئله علاوه بر مهارتهای تحلیلی، خلاقانه و انتقادی نیازمند یک طرز فکر خاص نیز است؛ البته باید توجه داشت که حل مسائل نباید لزوم بهتنهایی انجام شود و چه بسیار مشکلاتی فنی که با کار تیمی و توجه به مهارت حل مسئله به سرانجام رسیده است. هر کارفرمایی دوست دارد در تیم خود فردی داشته باشد که او را در رسیدن به جواب مشکلات یاری کند و اینکه آنها اینکار را چگونه انجام میدهند، همیشه مهم بوده و هست.
مهارت انعطاف پذیری
مهارت انعطافپذیری از آنجا برای گزینش کنندگان مهم است که میزانی برای سنجش ظرفیت و تمایل پذیرش وظایف جدید و چالشهای نو بدون از دست دادن آرامش و مقاومت شده است.
اعضای منعطف تیم کاری، بهراحتی در جاهای مختلف سازمان که نیاز به حضور آنها است وارد عمل شده و مسئولیتها را پذیرا میشوند. در واقع آنها همان کسانی هستند که با تغییر برنامهها کمترین شکایت را دارند و به سرعت با مقتضیات جدید هماهنگ میشوند.
سبک جدید تجارت جهانی باعث شده کارفرمایان نگاه ویژهای به افرادی داشته باشند که از تغییرات مکرر گلهمند نباشند.
مهارت قاطعیت
مهارت قاطعیت در گام نخست نیاز به بازتعریف دارد؛ چرا که اکثرا آن را با بیپروایی یا رفتارهایی که ذیل مفهوم تکانشگری تعریف میشود، اشتباه میگیرند. مهارت قاطعیت در لیست مهارتهای نرم به معنای توانایی تصمیمگیری سریع و موثر شخص است.
اگر کارمندی از مهارت قاطعیت برخوردار باشد یا تیپ شخصیتی آن intj باشد، حتی در زیر فشار نیز با گرفتن تصمیمات سریع و سنجیده بهترین واکنش را نشان میدهد. درعینحال از پذیرفتن عواقب تصمیم شانه خالی نمیکند و با بروز اشتباه خود را با شرایط جدید سازگار میکند.
مزیت ویژه و جذاب این مهارت برای کارفرمایان و طالبین این مهارت این است که فرصتها با تجزیه و تحلیل طولانی و در نتیجه بحثهای بیانتها از دست نمیروند.
اهمیت مهارتهای نرم در چیست؟
این موضوع که اکثر کارفرماها به دنبال شخصی برخوردار از مهارت نرم هستند بر هیچکس پوشیده نیست ولی باید در نظر داشت که بهرهمندی از تخصص در حوزه کاری بسیار مهم است، به عنوان مثال یک تعمیرکار نیاز دارد تا در کارش مهارت داشته باشد. در کنار این موضوع همکاری و تعامل میان اعضای تیم از دیگر مباحث حائز اهمیت است.
مهارتهای نرم قابلیت انتقال دارند و فردی که از این مهارتها برخوردار است میتواند در هر محیطی که در آن قرار میگیرد فارغ از شغل از آنها به خوبی استفاده کند، از این رو شخصی که از مهارتهای نرم برخوردار است میتواند بهتر و سریعتر سازگار شود.
چگونه مهارتهای نرم را ارتقا دهیم؟
برخلاف مهارتهای سخت که به راحتی میتوان آنها را آموخت، مهارتهای نرم در دسته قابلیتهایی قرار میگیرند که به افراد این اجازه را میدهند تا دیگران را جذب کنند.
یادگیری این موارد در کلاسهایی با سبک آموزشی سنتی میتواند دشوار باشد از این رو در ادامه به مواردی که میتوانند به شما در یادگیری این مهارتهای نرم کمک کنند را معرفی و بررسی خواهیم کرد.
دورههای آموزشی شغلی
برخی از دورههای شغلی راهکارهایی برای ارتقا مهارتهای نرم را در اختیار شما قرار میدهند. در این دورهها و همایشها در رابطه با مهارتهای نرم سخنرانیهایی انجام میشود تا اشخاص بدانند که چه مهارتهایی را باید ارتقا دهند و برای کسب چه قابلیتهایی باید تلاش کنند.
آموزش در هنگام کار
مطمئنا اگر تا به حال کار کردهاید مهارتهای نرم شما ارتقا یافته است. برای مثال اگر با افرادی همکاری داشتهاید مهارت کار تیمی شما پیشرفت کرده و یا اگر به مشتریهای ناراضی برای یافتن نیازشان کمک کردهاید مهارت حل مسئله شما رشد داشته است.
کار داوطلبانه
کارهای داوطلبانه میتوانند راهکاری مناسب برای ارتقا مهارتهای نرم شما باشند. در این کارها با چالشها و مواردی روبرو میشود که گذر از آنها به رشد مهارتهای فردی شما کمک خواهد کرد. برای مثال ممکن است همکارتان با مشکلی مواجه شود که با کمک شما بتواند آن را رفع کند.
5 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
سپاسگزارم
این مقاله دنیایی جدیدی از مهارت هارو به من نشون داد عااااااااااااااای بود مرسی
خوشحالم که برایتان مفید بوده است
خیلی عالی بود ممنونم
ممنون از توجه شما