آنچه در این مطلب، مطالعه میفرمایید:
Toggleفواید خوب گوش دادن، فهرستی از لذتهای بزرگی که از آن محروم هستیم و در عطش یافتن آنها میسوزیم.
برای ما انسانها که موجودات اجتماعی هستیم، برقراری ارتباط از نان شب هم واجبتر است؛ لیکن عموماً از مهارت خوب گوش دادن غافل هستیم، تا جاییکه رایج است که میگویند عقل مردم به چشمشان است.
خوب گوش دادن هنر بزرگان است
شنونده خوب بودن سرآغاز راه تبدیل ما به بهترین نسخه از خودمان است. خوب گوش دادن یا گوش دادن فعال مهارت نرمی است که باعث میشود شما روی آنچه که دیگران بیان میکنند تمرکز خاصی داشته باشید.
فواید خوب گوش دادن منحصر به زندگی شخصی یا حوزه شغلی شما نمیشود؛ بلکه در هر رابطه کوچکی حتی در نشستهای کوتاه اتوبوسی به شما کمک میکند تا گزینههای بیشتری برای تجزیه و تحلیل امور به دست آورید.
خوب گوش دادن به شما کمک میکند تا با دقت کامل به گفتههای طرف مقابل گوش دهید و پیام اصلی آنها را قبل از اینکه پاسخی بدهید، کاملاً درک کنید. از این جهت خوب گوش دادن علاوهبر روشهایی برای حذف پارازیتهای که باعث حواس پرتی میشوند، رویکردی برای پرهیز از پاسخهای سریع و سطحی پیشپای شما میگذارد. شما بر افکار، نیازها و احساسات گوینده متمرکز میشوید تا اهداف او را با بیشترین دقت ممکن دریابید. این مهارت میتواند باعث موفقیت در زندگی و کار شما شود.
درک بهتر دیگران راه نشستن بر تخت منزلت
بهواسطه اهمیت کیفیت اطلاعات خوب گوش دادن بههیچوجه منحصر به نشانههای کلامی نیست. علائم غیرکلامی مانند لحن صدا نیز بسیار مهم هستند. خوب گوش دادن به این امر نیز بسنده نمیکند، زبان بدن و حتی حرکات چشم نیز در گوش دادن فعال موثر هستند.
پرهیز از پاسخ سریع و سطحی رویکردی است که به تکمیل شدن پازل دادهها در مغز ما کمک میکند. در خوب گوش دادن بهجای جواب سریع که برپایه انواع پیشداوریها است، تلاش میشود با پرسشهای مناسب ابعاد مختلف موضوع روشن شود. این پرسشها به گوینده فرصت میدهد تا با زبانی دیگر مطلب و مقصود خود را بیان کند و بدین وسیله نکات ناگفته عیان میشوند.
از سادهترین فواید خوب گوش دادن افزایش تصاعدی محبوبیت شما است. گویی ناگهان ورق برگشته و همه دوست دارند شما در تیم آنها باشید. این تنها مقدمهای برای پیشنهادهای بزرگتر و جذابتری همچون رهبری یا مدیریت گروه یا سازمان است؛ ولی قبل از لذت بردن از مزایای گوش دادن فعال بررسی کیفیت عوامل آن لازم است.
یک تست عالی : تست شخصیت شغلی mbti
فواید خوب گوش دادن چگونه تحقق پیدا میکند؟
اگرچه فواید خوب گوش دادن انکار ناشدنی است؛ ولی کیفیت آن به عوامل زیر بستگی دارد:
- صبر و تحمل
- اعتمادسازی
- تشویق و دلگرمی
- همدلی
- بیان دوباره
صبر و تحمل
جمعآوری اطلاعات همیشه کار زمانبری بوده. شما نباید حرف یا رشته فکر گوینده را در گفتگوها قطع کنید. هر کسی سرعتی برای بیان افکار و ایدههای خود دارد، بنابراین خود را معیار قرار ندهید.
اعتمادسازی
شدت و حدت اعتمادسازی ریشه در باور داشتن دیگران دارد. اعتماد یعنی باور دارید مخاطب شما همان کاری را که میگوید، انجام میدهد و آنچه را که از آنها خواسته شده عملی میکنند. اگر محل چنین اعتمادی برای دیگران باشید؛ آنها اسرار مگوی خود را با شما در میان میگذارند.
تشویق و دلگرمی
تشویق و دلگرمی دادن در گفتگوها عنصری است که بسیار کمیاب شده؛ ولی انجام آن هیچ پیچیدگی در پی ندارد. کافی است دلایل مثبتی به مخاطب خود بدهید تا برای برونریزی خود تا مدتها انرژی داشته باشد. پرسشها و تأییدهای مثبت در راه دستیابی به فواید خوب گوش دادن ابزار کار شما هستند.
همدلی
همدلی در فواید خوب گوش دادن آنجا بروز پیدا میکند که شما توانایی درک احساسات، ارتباط با افکار و اعمال همنشین خود را به نمایش میگذارید. اثرات این مرحله را در واکنش به بیان جملههایی مانند من موقعیت شما را میفهمم، برای من هم پیش آمده و… پیدا خواهید کرد.
بیان دوباره
ترغیب به بیان دوباره از آن مهارتهای ویژهای است که نهتنها در خوب گوش دادن؛ بلکه در بسیاری از دیگر لحظات زندگی نیز مثمر ثمر خواهد بود. وقتی شما آنچه که شنیدید را دوباره تکرار میکنید به این معنا است که هم در طول مکالمه با دقت گوش دادید و هم متوجه پیام سخنران شدهاید.
خوب گوش دادن یک مهارت ویژه است و باید برای زبردستی در آن تمرین کنید. مطالعه روشهای چگونه شنونده فعال باشیم و البته شناخت موانع تمرکز در خوب گوش دادن باعث چیردستی شما در این مهارت میشود؛ لیکن با شناخت فواید خوب گوش دادن است که ارزش این پرسش باستانی بیشتر دیده میشود؛ چرا ما دو گوش و یک دهان داریم؟
فواید خوب گوش دادن
فواید خوب گوش دادن بسیار گسترده و شگفتانگیز است. اگر بخواهیم مزیتهای خوب گوش دادن در رابطه زناشویی، گوش دادن فعال در رابطه والدین و فرزند، روابط کاری را فقط فهرستوار مرور کنیم به مجال بیشتری نیاز داریم؛ ولی اشاره به بعضی از مهمترین مزایای گوش دادن فعال خالی از لطف نیست.
ماندگاری و دقت بالای اطلاعات
شنوندگی فعال باعث میشود که دادهها را در زمانی کمتر و با جزئیات بیشتری از گوشدادن بدون توجه در ذهن خود نگاه دارید.
در گوشدادن فعال از طرف مقابل بخواهید که گفته خود را تکرار کند. اینگونه به تثبت اطلاعات در ذهن خود کمک میکنیدگوینده را غرق شادی زایدالوصفی میکنید؛ چرا که باور میکند به تک تک کلمات او اهمیت میدهد.
روابط دوستانه عمیق و رشد کسب و کار
گوش دادن با عجله یا با عدم تمرکز مهر مرگ بر هر رابطهای است. از آن سو خوب گوش دادن شما را به فرد محترمی بین خانواده، جمع دوستان، تیم شغلی، روسایتان تبدیل میکند. این احترام درهای روزی و برکت را باز میکند و مشتریان برای ملاقات مجدد با شما لحظهشماری میکنند.
تعامل شما در حین خوب گوش دادن با شخصی که صبحت میکند به وقار و متانت شما میافزاید. وقتی تلاش میکنید تا ایدههای آنها را بهخاطر بسپارید، گویی باارزش ترین هدایای زندگی را به آنها ارزانی کردهاید. این سرآغاز همکاریها و مشارکتهای جدید و بزرگی برای تجربه روزگار بهتر خواهد بود.
حل مناقشهها و تصمیمگیریهای موثر
تبحر در خوب گوش دادن راه حل موثری برای کاهش تنشها و درگیریها در رابطه است. از فواید خوب گوش دادن باید به همدلی اشاره کرد. هر چقدر به دیدگاه دیگران بیشتر توجه کنید و این کار را از صمیم قلب انجام دهید با سرعت بیشتری از تعصبات و احساسات کورکورانه خود رهایی پیدا میکنید؛ اینگونه برای گرفتن تصمیمهای مهم که تاثیر مثبتی روی دیگران دارد مهیا خواهید بود.
تغییر نگرش ما نسبت به دیگران
هر دگرگونی با تغییر طرز فکر ما شروع میشود. نبود همدلی و احترام در مکالمه باعث کاهش کیفیت گفتوگو میشود. اگر اشتباهی رخ دهد اغلب ما همچون ششلول بندهای بیاعصاب نخستین قربانی (هر چه نزدیکتر بهتر) را با تیرهای طعنه و سرزنش به رگبار میبندیم.
ولی آیا میدانید، گره بسیاری از شکستها در برنامهها و ماموریتها زندگی عدم وضوح است. درواقع ما تاوان خوب گوش ندادن را با شکست در اهداف خود پرداخت میکنیم، درحالیکه باید قبل از هر نتیجهگیری برای درک موضوعات از دیدگاه دیگران وقت بگذاریم. پس کمتر بگویید و بیشتر گوش دهید.