راه های خودشناسی چیست ؟ چگونه خود را بشناسیم ؟

راه های خودشناسی چیست ؟ چگونه خود را بشناسیم ؟

شما هم به دنبال پیدا کردن رسالت خود در زندگی هستید؟ آیا می خواهید بدانید که چرا در این دنیا هستید و قرار است چه کاری را انجام دهید؟ خودشناسی یک اصطلاح گسترده است که به آگاهی از احساسات، ویژگی ها، انگیزه ها و توانایی های خود دلالت دارد. توجه به این نکته مهم است که خودشناسی یک نوع اطلاعات ثابت برای به دست آوردن نیست، بلکه به همان اندازه پویا است و دائما در حال تغییر است. همانطور که در طول زندگی خود یاد می گیرید و رشد می کنید، توانایی شما برای شناخت خود و آگاه شدن از اینکه چه کسی هستید دائما تغییر می کند.  اگر شما هم می خواهید تا راه های خودشناسی را پیدا کنید و بدانید که چگونه می توانید به خودشناسی برسید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه مرکز کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.

در حالی که خودشناسی به خودی خود یک سفر به دنیای بهتر است، اما این مسیر لزوماً یک سفر ساده نیست. ذهن ما به طرز ماهرانه‌ای مکانیزم‌هایی می‌سازد تا افکار و احساسات ناخوشایند یا اضطراب‌انگیز را خارج از آگاهی ما نگه دارد. این مکانیسم‌ها، مانند فراموشی عمدی یا سرکوب ناخودآگاه، می‌توانند باعث شوند که ما از تأمل لازم برای به دست آوردن خودشناسی اجتناب کنیم.

چنین موضوعی به این دلیل است که ما میل قوی تری برای حفظ تصویر درونی خاصی از خود داریم تا اینکه بدانیم واقعاً چه کسی هستیم. نتیجه نهایی این است که ما اغلب فاقد خودشناسی هستیم و از محاسن آن در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود بی‌اطلاع می‌مانیم. برای این که بتوانیم به این موضوع دست یابیم نیاز داریم تا راه های خودشناسی را یاد بگیریم.

خودشناسی از کجا می آید؟

خودشناسی از کجا می آید؟

هنگامی که ظرفیت خود را برای خودشناسی در نظر می گیریم، بسیاری از ما آگاهانه یا ناخودآگاه خودمان را جدا از بدن مادی خود می پنداریم. با این حال، روان‌شناسان و متخصصان اعصاب موافق هستند که «من»ی که ما تجربه می‌کنیم «نتیجه فرآیندهای مادی است که مغز و بدن ما را تشکیل می‌دهند»، نه یک ماده اخروی و غیر فیزیکی.

علیرغم آنچه در مورد مغز خود می دانیم، دانش محدودی در مورد اینکه خودشناسی ما از کجا آمده است، به دست آورده ایم.

درون نگری یا همان خودشناسی ممکن است خط مستقیمی را برای خودشناسی که ممکن است انتظارش را داشته باشیم، ارائه نکند. درعوض، نگاه کردن به خود از منظرهای متفاوت می تواند مفیدتر باشد. لازم به ذکر است که ما نقاط کور بسیاری در خودشناسی داریم و این نقاط کور می تواند عواقب منفی برای خود و دیگران داشته باشد.

خودشناسی یا خود آگاهی چیست؟

خودشناسی یا خود آگاهی چیست؟

خودآگاهی عادت توجه به طرز تفکر، احساس و رفتار شما است. به طور خاص، خودشناسی به موارد زیر محدود می شود:

  • الگوهای فکری

چگونه تمایل دارید در مورد آنچه برایتان اتفاق می افتد فکر کنید و توضیح دهید؟ خود گفتاری شما چگونه است؟ چه انتظاراتی در محیط های خاص یا با افراد خاص دارید؟ باورهای اصلی شما که بر تفکر شما تأثیر می گذارد کدامند؟

  • الگوهای احساسات

چقدر حالات و عواطف خودتان را درک می کنید؟ آیا احساسات خود را مشاهده می کنید و سعی می کنید آن ها را درک کنید یا به طور تکانشی به آنها واکنش نشان می دهید؟ آیا احساسات دشوار را به عنوان دشمنانی می‌بینید که باید از آنها اجتناب کرد یا از آنها خلاص شد؟ یا پیام‌رسانی که سعی دارد چیزی به شما بگوید؟

  • الگوهای رفتاری

آیا می‌دانید که چرا در موقعیت‌های خاص تمایل دارید که به همان شیوه عمل کنید؟ آیا می دانید که چه نوع وقایعی برای شما محرک است؟ برای اینکه بفهمید چه چیزی رفتارهای شما را برمی انگیزد یا به خود آزاری می انجامد ؟

به عبارت دیگر، خودآگاهی به این معناست که یاد بگیرید درباره ذهن خود کنجکاو باشید؛ پس بهتر است تا راه های خودشناسی را یادبگیرید زیرا باعث موفقیت در زندگی و کار می‌شود.

مزایای خودشناسی

مزایای خودشناسی

اغراق کردن در مورد مزایای خودآگاهی سخت است، بنابراین ما در این جا فقط تعدادی از رایج ترین اثرات مثبتی را که از افزایش خود آگاهی و خودشناسی شما ناشی می شود، فهرست می کنم:

  • روابط بهتر

سخت است که خواسته ها و نیازهای خود را در یک رابطه بپرسید یا حد و مرزهای سالمی را تعیین کنید در حالی که خودتان در مورد آن کاملاً شفاف نیستید. برای مثال، چقدر ارزش های شخصی خود را می شناسید؟ باید بدانید که اغلب بهترین راه برای بهبود هر رابطه ای تلاش برای خودشناسی است.

  • خلق و خوی آرام تر

اینکه شما به طور مداوم از نظر عاطفی چه احساسی دارید بستگی به نحوه تفکر شما دارد. به عنوان مثال، اگر عادت به نگرانی مزمن دارید، به احتمال زیاد دائماً احساس اضطراب می کنید. اما زمانی که خودآگاهی خود را تقویت می کنید، یاد می گیرید که رابطه بین تفکر و حالات خود را درک کنید. این باعث می‌شود که کنترل احساساتتان به‌طور مؤثر و تعادل خلق و خویتان بسیار آسان‌تر شود.

  • تفکر واضح تر و تصمیم گیری بهتر

تصمیم‌گیری ضعیف اغلب ناشی از تفکر درهم و واکنش‌های عاطفی است. زمانی که نسبت به عادات فکری و احساسی خود آگاهی بیشتری پیدا می کنید، به راحتی می توانیم بین انگیزه ها یا خواسته های کوتاه مدت و ارزش ها و اهداف بلند مدت تمایز قائل شویم.

  • افزایش بهره وری

شایع ترین علت به تعویق انداختن کار و بهره وری ضعیف، فقدان تلاش یا تعهد نیست، بلکه مداخله خودمان است. زمانی که برای رسیدن به محل کار مشکل داریم، معمولاً به این دلیل است که در برخی سطوح افکار، احساسات یا عادات خودمان مانع ایجاد می‌شوند. بهبود خودشناسی می تواند به حذف بسیاری از این موانع پنهان در راه بهره وری کمک کند.

چندین مثال از راه های خودشناسی

مثال از راه های خودشناسی

در این قسمت از مطلب چند تکنیک و استراتژی برای رسیدن به خودشناسی بیشتر برای شما آورده شده است؛ پس تا انتها همراه باشید.

  • به چیزهایی که در مورد دیگران شما را آزار می دهد توجه کنید

اغلب چیزهایی که بیشتر ما را در افراد دیگر آزار می‌دهند، بازتابی از کیفیتی است که ما در خودمان دوست نداریم. همه ما جنبه هایی از خود داریم که به آنها افتخار نمی کنیم؛ بنابراین، هر زمان که شخصی کاری انجام می دهد که به نظر می رسد به طور خاص شما را آزار می دهد یا آزارتان می دهد، از خود بپرسید:

آیا این می تواند انعکاسی از چیزی در من باشد که از آن متنفرم؟ آیا نمونه ای از این کار را من هم انجام می دهم؟

  • روی ذهن خود مدیتیشن کنید

یکی از راه های خودشناسی مدیتیشن بر روی ذهن خودمان است. احتمالاً در مورد مدیتیشن  و تمرکز حواس شنیده‌اید. این تمرین ساده ای است که توجه خود را بر نفس خود یا برخی دیگر از احساسات فیزیکی متمرکز کنید. سپس، اگر متوجه شدید که ذهن خود به سمت افکار دیگر سرگردان شده است، به آرامی توجه خود را به نقطه تمرکز خود برگردانید.

در حالی که ثابت شده است که مدیتیشن برای همه چیز،  از کاهش وزن گرفته تا تسکین افسردگی مفید است، اما در واقع می تواند راهی قدرتمند برای افزایش سطح خودشناسی و خود آگاهی شما باشد. به طور کلی، مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه عملکرد افکار و احساساتتان است.

  • عواطف خود را مشخص کنید

هیچکس دوست ندارد غمگین، مضطرب، شرمنده یا هر نوع احساس سخت دیگری را احساس کندکه این این موضوع به شدت قابل درک است و در حالی که همه ما از احساسات دردناک عقب نشینی می کنیم، هر یک از ما تمایل به داشتن یک احساس خاص داریم که مخصوصاً از آن متنفریم و سعی می کنیم از آن اجتناب کنیم.

چگونه خودشناسی خود را پرورش دهیم؟

چگونه خودشناسی خود را پرورش دهیم؟

یکی دیگر از راه های خودشناسی نوشتن افکار وو احساسات در یک ژورنال شخصی است. نوشتن افکار و احساسات خود در یک ژورنال خصوصی ابزار قدرتمندی است که به شما کمک می کند خود را بهتر بشناسید.

نوشتار رسا فواید سلامت روانی و عاطفی زیادی از جمله بهبود مهارت‌های تفکر انتقادی، اولویت‌بندی هدف و کاهش افسردگی و اضطراب دارد. همچنین به عنوان بازتاب آرشیو شده ای از شخصیت شما عمل می کند، و به شما امکان می دهد رشد شخصی خود را در طول زمان دنبال کنید.

  • با نقاط قوت خود آشنا شوید

یک «معرفی مثبت» از خودتان بنویسید که در آن داستانی ملموس که نقاط قوت خود را به تصویر می‌کشد بگویید. در مورد موقعیتی که این نقاط قوت به شما کمک کرده است، به یک همکار مورد اعتماد یا سرپرست خود بگویید و از آنها بخواهید که بازخورد خود را برای ترویج شکل ملموس تری از خودشناسی مانند مهارت ها و توانایی ها به شما ارائه دهند.

  • اهداف زندگی خود را کشف کنید

مهمترین وقایع زندگی و نقاط عطف خود را شناسایی کنید. به این فکر کنید که مهم ترین اهداف زندگی شما در حال حاضر چیست. فعالیت ها یا اقدامات اصلی که برای دستیابی به آن ها باید انجام دهید کدامند؟

مسیر دستیابی به اهداف خود را برنامه ریزی کنید و در عین حال گزینه های جایگزین و چالش های بالقوه را نیز در نظر بگیرید. ( شما می‌توانید مقاله چگونه علایق خود را بشناسیم را برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.)

  • چگونه خودشناسی با ایجاد عادت های مثبت مرتبط است؟

خودآگاهی اولین گام حیاتی در کنترل زندگی خود، ایجاد آنچه می خواهید و تسلط بر آینده خود است. جایی که انتخاب می‌کنید انرژی، احساسات، شخصیت و واکنش‌های خود را متمرکز کنید، تعیین می‌کند که در نهایت به کجا خواهید رسید.

هنگامی که خود را بشناسید، می توانید ببینید که افکار و احساسات شما را به کجا هدایت می کنند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کنترل اعمال خود را در دست بگیرید تا بتوانید تغییرات لازم را برای به دست آوردن نتایج مورد نظر خود اعمال کنید.

این ممکن است شامل تغییراتی در احساسات، رفتار یا شخصیت شما شود. تا زمانی که به این مهم دست یابید، ایجاد تغییرات در مسیری که زندگی شما را به سمت آن می برد، برایتان سخت خواهد بود.

چگونه خودشناسی با ایجاد عادت های مثبت مرتبط است؟

خودآگاهی اولین گام حیاتی در کنترل زندگی خود، ایجاد آنچه می خواهید و تسلط بر آینده خود است. جایی که انتخاب می‌کنید انرژی، احساسات، شخصیت و واکنش‌های خود را متمرکز کنید، تعیین می‌کند که در نهایت به کجا خواهید رسید.

هنگامی که خود را بشناسید، می توانید ببینید که افکار و احساسات شما را به کجا هدایت می کنند. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که کنترل اعمال خود را در دست بگیرید تا بتوانید تغییرات لازم را برای به دست آوردن نتایج مورد نظر خود اعمال کنید.

این ممکن است شامل تغییراتی در احساسات، رفتار یا شخصیت شما شود. تا زمانی که به این مهم دست یابید، ایجاد تغییرات در مسیری که زندگی شما را به سمت آن می برد، برایتان سخت خواهد بود.

چگونه می توان خودآگاهی را در مشاغل مختلف به کار برد؟

یادگیری اینکه چگونه به خودشناسی بیشتری دست پیدا کنید، یک مهارت مهم برای بسیاری از مشاغل مختلف است. اما در اینجا چند زمینه وجود دارد که توسعه این ویژگی می‌تواند تاثیر بلندمدتی مثبت داشته باشد.

رهبری

شما نمی توانید رهبر موثری باشید بدون اینکه بتوانید به سوال «خودشناسی چیست؟» پاسخ دهید؛ بستر لازم برای داشتن شخصیت قوی، ایجاد توانایی رهبری با هدف، اعتماد، اصالت و گشودگی را فراهم می کند. خودآگاهی موفقیت‌ها و شکست‌های ما را توضیح می‌دهد و در عین حال به ما درک روشنی از اینکه چه کسی هستیم و برای داشتن یک تیم موفق از افراد دیگر بیشتر نیاز داریم، می‌دهد.

همچنین به رهبران این فرصت را می‌دهد تا هر گونه شکافی را که ممکن است در مهارت‌های مدیریتی خود داشته باشند شناسایی کنند و حوزه‌هایی را که در آن مؤثر هستند و در کجا ممکن است به کار اضافی نیاز داشته باشند، آشکار می‌کند.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان