خودت رو بشناس، رشد کن، با حامی اندیش | تخفیف‌های ویژه برای رشد بی‌نهایت

پریسا احمدی منش

شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟

شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست؟

موفقیت در کسب و کار مستلزم عوامل مختلفی است که نقشه راه مناسب، برنامه ریزی دقیق، سرمایه و نیروهای انسانی از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار در آن هستند. همچنین داشتن معیارهای مشخصی برای سنجش میزان تحقق اهداف، عملکرد کارکنان و انجام اقدامات مرتبط با توجه به شاخص‌های خاصی نیز از عوامل اصلی این راه به حساب می‌آیند. در واقع، بدون توجه به شاخص‌های کلیدی و مهمی که نشان دهنده میزان دستیابی به اهداف کسب‌وکار هستند، تحقق آن اهداف و رشد و پیشرفت کسب‌وکار دور از انتظار به نظر می‌رسد. در این مقاله از مرکز کوچینگ دکتر پریسا احمدی منش به معرفی KPI می‌پردازیم که یکی از همین شاخص‌های کلیدی عملکرد است پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا شما نیز بتوانید پیشرفت و عملکرد کسب و کارتان را به درستی اندازه گیری کنید.

KPI چیست؟

KPI چیست؟

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد (Key Performance Indicator) معیار سنجش عملکردهای یک کسب و کار بر اساس یک هدف مشخص در طول زمان است. KPI اهداف تیم‌های کاری را مشخص کرده و به بهبود تصمیم‌گیری در سازمان‌ها کمک می‌کند. این شاخص‌ها در واقع نقاط قوتی برای سنجش پیشرفت اند. شاخص عملکرد (KPI) به همه بخش‌های سازمان از جمله بخش‌های مالی، منابع انسانی، بازاریابی و فروش کمک می‌کند تا در سطح استراتژیک همواره در حال رشد و پیشرفت باشند و به موفقیت در زندگی و کار کمک می‌کند.

انواع شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

انواع شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

شاخص کلیدی عملکرد انواع متفاوتی دارد، برخی از آن‌ها پیشرفت ماهانه را بررسی می‌کنند و برخی دیگر بر پیشرفت‌های بلندمدت تمرکز دارند. با این حال ویژگی مشترک همه شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIها)، داشتن پیوند نزدیک با اهداف استراتژیک است. در ادامه شما را با متداول‌ترین انواع شاخص کلیدی عملکرد آشنا می‌کنیم.

شاخص کلیدی عملکرد استراتژیک

KPI استراتژیک، بسیار کلی است و بر اهداف سازمان تمرکز دارد. مدیران با بررسی یک یا دو KPI استراتژیک می‌توانند وضعیت سازمان را بررسی کرده و متوجه آن شوند. سهم بازار، بازگشت سرمایه و سود از این نوع شاخص هستند.

انواع روش های توانمندسازی کارکنان
مطالعه مقاله

شاخص کلیدی عملکرد اجرایی

KPI اجرایی بر فرآیندها و کارایی سازمان تمرکز دارد و شاخصی است برای اندازه‌گیری در کوتاه مدت. برای مثال می‌توان میزان فروش منطقه‌ای و متوسط هزینه حمل‌ونقل ماهانه را برای این شاخص نام برد.

شاخص کلیدی عملکرد

 شاخص کلیدی عملکردی وابسته به عملکرد یک بخش خاص از سازمان مانند بخش مالی یا بخش IT‌ است. بخش IT وظیفه بهبود امنیت وب‌سایت و بخش مالی وظیفه بررسی حاشیه سود ناخالص یا بازده دارایی‌ها را بر عهده دارد.

شاخص کلیدی عملکرد lagging یا leading

شاخص‌های کلیدی عملکرد Leading به پیش‌بینی نتایج کمک می‌کنند و  KPI ‌های Lagging وضعیت موجود را توصیف می‌کنند. شرکت‌ها و سازمان‌ها از ترکیب شاخص‌های Leading و Lagging استفاده کرده و موضوعات مهم و نقاط قوت و ضعف را پیدا می‌کنند.

چرا KPI اهمیت دارد ؟

چرا KPI اهمیت دارد ؟

  • هدایت افراد تیم در راستای هدف:

    به کمک شاخص کلیدی عملکرد کارمندان یکی مجموعه همیشه به درستی در یک مسیر مشخص و در راستای اهداف تعیین شده حرکت می‌کنند.

  • ارائه دیدگاه در مورد سلامت سازمان:

    شاخص کلیدی عملکرد (KPI) در مورد سلامت سازمان یا شرکتتان از تمام جوانب به شما نگاه واقع‌بینانه و روشن‌گرایانه‌ای می‌دهد.

  • کمک به بهبود فعالیت‌ها:

    به کمک شاخص کلیدی عملکرد می‌توانید تمامی عوامل پیروزی و شکست را ارزیابی کنید و از آن‌ها در راستای بهبود و تقویت سازمان خود بهره ببرید که می‎‌توانید باعث توسعه مهارت های فردی کارکنان نیز بشود.

  • سنجش کارمندان:

    با استفاده از KPI می‌توانید تعیین کنید که کارمندان تا چه میزان ارزش ایجاد می‌کنند و در راستای دستیابی به اهداف و پیشرفت شرکت شما درست و موفق عمل می‌کنند. در واقع این شاخص به مدیران در پیشبرد کارها و به کارمندان در ارزیابی پیشرفتشان کمک می‌کند. کوچینگ کسب و کار یکی از روش‌هایی است که می‌تواند باعث پیشرفت سازمان شما بشود.

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) چه اطلاعاتی را در اختیار ما قرار می‌دهد؟

  • شواهد عینی از مسیر پیشرفت در جهت دستیابی به یک نتیجه مطلوب
  • اقداماتی مناسب در جهت کمک به تصمیم گیری بهتر
  • نمایش مقدار تغییر عملکرد در طول زمان
  • نمایش میزان کارایی، اثربخشی، کیفیت، زمان، رفتار، کارایی پروژه، کارایی فردی و بهره برداری از منابع
  • تعادل میان شاخص‌های پیشرو و عقب مانده

چگونه برای کسب و کار خود KPI تعریف کنیم؟

چگونه برای کسب و کار خود KPI تعریف کنیم؟

در ابتدا برای اینکه بتوانیم به درستی مشخص کنیم که کدام شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) برای ما مناسب است و به دنبال چه چیزی هستیم باید یکسری از موارد را مشخص کنیم که ادامه آن‌ها را برای شما لیست کرده‌ایم.

  • به دنبال دستیابی به چه نتایجی هستیم؟این نتایج می‌توانند شامل درآمد، افزایش فروش، سهام بازار، افزایش کلیک، افزایش مشتری و … است.
  • این نتایج چه اهمیتی برای ما دارد و چرا رسیدن به آن‌ها برای ما اهمیت دارد؟
  • برای سنجش مسیر پیشرفت باید چه چیزی را اندازه‌گیری کنیم و این اندازه‌گیری باید کمی باشد یا کیفی؟
  • برای رسیدن به این نتایج چه کارهایی باید انجام دهیم؟
  • در مسیر رسیدن به این اهداف چه افرادی قرار است با ما همکاری کنند و هر فرد مسئول انجام چه کاری است؟
  • چگونه نتایج عملکرد خود را بررسی کنیم؟
  • بازه زمانی که برای رسیدن به هدف یا اهداف کسب و کارمان نیاز داریم چقدر است؟

مراحل ایجاد شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

مراحل ایجاد شاخص کلیدی عملکرد (KPI)

برای ایجاد یک KPI باید 5 مرحله مختلف را گام به گام به جلو پیش بروید تا یک شاخص کلیدی خوب طراحی کنید.

هدف‌گذاری

اولین و مهم‌ترین مرحله در ایجاد یک KPI ، هدف گذاری درست و اصولی است. در این مرحله باید مشخص کنید که با ایجاد شاخص کلیدی عملکرد به دنبال دستیابی به چه اهداف هستید و قصد دارید و به چه چیزهایی برسید. برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله چگونه هدف انتخاب کنیم را در سایت ما مطالعه کنید.

مشخص کردن عوامل موفقیت

پس از تعیین کردن اهداف، نوبت به مشخص کردن عوامل موفقیت می‌رسید. اگر این عوامل را به درستی انتخاب کنید، مطمئن باشید که به نتیجه دلخواه خود می‌رسید.

ایجاد KPI

KPI به ما نشان می‌دهد که چقدر در تعیین عوامل موفقیت درست عمل کردیم بنابراین در این مرحله باید براساس عوامل موفقیت که در مرحله قبل تعیین کردیم به تعریف KPIها بپردازیم.

مشخص کردن معیارها

در مراحل مختلف فرایند بررسی شاخص‌های کلیدی عملکرد ممکن است با معیارهای زیاد و مختلفی از جمله تعداد بازدید صفحات، تعداد بازدیدکنندگان، میزان فروش، تعداد کلیک، تعداد دانلودها، تعداد تماس‌ها و … را  به دست آورید که گاهی به تنهایی هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارند، اما زمانی که در کنار سایر نتایج قرار بگیرند، می‌توانند خروجی بسیار خوبی برای شما داشته باشند.

محاسبه شاخص‌های کلیدی

در مرحله آخر نیز باید معیارهای سنجش را اندازه‌گیری کنید. معمولاً شاخص‌ها به صورت نرخ، نسبت، درصد یا میانگین نشان داده می‌شوند. این KPIها قابل اندازه‌گیری اند و به ما نشان می‌دهند که چقدر در رسیدن به نتایج دلخواه خود موفق بودیم. این محاسبه باید در بازه‌های زمانی هفتگی یا ماهانه انجام شود تا آمار دقیقی از میزان پیشرفت کسب و کار خود داشته باشید.

چنانچه نسبت به انجام آزمون mbti تمایل دارید می‌توانید از طریق آکادمی پریسا احمدی منش اقدام کنید.


دوره تربیت کوچ

امتیاز دهید

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

حامی اندیش