برای ایجاد یک KPI باید 5 مرحله مختلف را گام به گام به جلو پیش بروید تا یک شاخص کلیدی خوب طراحی کنید.
هدفگذاری
اولین و مهمترین مرحله در ایجاد یک KPI ، هدف گذاری درست و اصولی است. در این مرحله باید مشخص کنید که با ایجاد شاخص کلیدی عملکرد به دنبال دستیابی به چه اهداف هستید و قصد دارید و به چه چیزهایی برسید. برای مطالعه بیشتر میتوانید مقاله چگونه هدف انتخاب کنیم را در سایت ما مطالعه کنید.
مشخص کردن عوامل موفقیت
پس از تعیین کردن اهداف، نوبت به مشخص کردن عوامل موفقیت میرسید. اگر این عوامل را به درستی انتخاب کنید، مطمئن باشید که به نتیجه دلخواه خود میرسید.
ایجاد KPI
KPI به ما نشان میدهد که چقدر در تعیین عوامل موفقیت درست عمل کردیم بنابراین در این مرحله باید براساس عوامل موفقیت که در مرحله قبل تعیین کردیم به تعریف KPIها بپردازیم.
مشخص کردن معیارها
در مراحل مختلف فرایند بررسی شاخصهای کلیدی عملکرد ممکن است با معیارهای زیاد و مختلفی از جمله تعداد بازدید صفحات، تعداد بازدیدکنندگان، میزان فروش، تعداد کلیک، تعداد دانلودها، تعداد تماسها و … را به دست آورید که گاهی به تنهایی هیچ معنا و مفهوم خاصی ندارند، اما زمانی که در کنار سایر نتایج قرار بگیرند، میتوانند خروجی بسیار خوبی برای شما داشته باشند.
محاسبه شاخصهای کلیدی
در مرحله آخر نیز باید معیارهای سنجش را اندازهگیری کنید. معمولاً شاخصها به صورت نرخ، نسبت، درصد یا میانگین نشان داده میشوند. این KPIها قابل اندازهگیری اند و به ما نشان میدهند که چقدر در رسیدن به نتایج دلخواه خود موفق بودیم. این محاسبه باید در بازههای زمانی هفتگی یا ماهانه انجام شود تا آمار دقیقی از میزان پیشرفت کسب و کار خود داشته باشید.