ایجاد عادت جدید

ایجاد عادت جدید

عادت و روال (روتین) با هم متفاوت هستند. یک عادت رفتاری است که بدون فکر انجام می‌شود، در حالی که یک روال یک سری از رفتارها است که به طور مکرر و عمدی تکرار می‌شود. برای تبدیل یک رفتار به یک عادت جدید، ابتدا باید به یک روال تبدیل شود. چگونه باید شروع کنید؟ ابتدا هدف خود را تعیین کنید. در عین حال باید واقع بین باشید و بدانید که برخی از روتین‌ها می‌توانند به عادت تبدیل شوند، اما همه نمی‌توانند تبدیل به عادت شوند. این کار صبر، نظم و انضباط شخصی و تعهد می‌خواهد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توان به ایجاد عادت جدید پرداخت، پیشنهاد می‌شود این مطلب را از دست ندهید و تا انتها همراه مرکز آموزش کوچینگ پریسا احمدی منش باشید.

عادت‌های ما به معنای واقعی کلمه بر زندگی ما حکومت می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود نیمی از کارهای روزانه ما با تکرار انجام می‌شوند. احتمالاً به همین دلیل است که دانشمندان علوم رفتاری و روان‌شناسان زمان زیادی را صرف نوشتن در مورد چگونگی ایجاد و حفظ عادات مثبت کرده‌اند. خواب منظم و ورزش، رژیم غذایی سالم، برنامه منظم و تمرکز حواس تنها نمونه‌هایی از تمرین‌هایی هستند که اگر به طور منظم انجام شوند، می‌توانند کار، روابط و سلامت روان ما را بهبود بخشند. شناخت راه های خودشناسی نیز می‌تواند به شما در شناخت و ایجاد عادت های جدید کمک کند.

عادت‌های ما شکل‌دهنده ما هستند. اگرچه ما اعتراف می‌کنیم که ایجاد عادات مثبت همیشه آسان نیست. بسته به این که آیا آنها عادت‌های سالم هستند یا عادت‌های بد، این عادت‌ها تعیین می‌کنند که آیا ما خوشحال خواهیم بود یا ناخوش، سالم یا ناسالم، قوی یا ضعیف.

عادت‌ها نگرش‌ها، اقدامات و توانایی‌های تصمیم‌گیری ما را شکل می‌دهند و هر جنبه‌ای از زندگی ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و باعث موفقیت در زندگی و کار می‌شود. اما قبل از اینکه بتوانیم عادت‌های خوب بسازیم، باید بدانیم که عادت‌ها چه هستند و چگونه شکل می‌گیرند. همچنین باید بدانیم که از چه اشتباهاتی باید در این فرایند اجتناب کنیم.

بیایید نگاهی به هنر ایجاد عادت جدید بیندازیم، از جمله علم پشت آن‌ها و اینکه چگونه می‌توانید خود را برای شکل‌گیری موفقیت‌آمیز عادت‌های جدید و بهتر امروز آماده کنید.

عادت چیست؟

عادت چیست؟

عادت، تمایل به انجام کاری است، خواه مضر باشد و خواه برای ارتقای سلامتی. یک عادت خوب به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید، هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای رشد کنید و احساس رضایت کنید و باعث توسعه مهارت های فردی می‌شود. با این حال، همه عادت‌ها خوب نیستند.

عادت‌ها توسط مکانیسم‌های پاداش جویی در مغز هدایت می‌شوند. آنها اغلب توسط یک چیز خاص تحریک می‌شوند. به عنوان مثال، قدم زدن از کنار یک کافه و بو کردن دانه‌های قهوه می‌تواند شما را تحریک کند که یک فنجان قهوه بخواهید. یا احساس استرس در محل کار می‌تواند شما را به کشیدن سیگار وادار کند. پس از مدتی، عادات به بخشی از سبک زندگی شما تبدیل می‌شوند.

ایجاد عادات راهی است که مغز برای کارآمدی بیشتر انجام می‌دهد تا جایی که به مغز مربوط می‌شود، هر چه بتوانید کارهای بیشتری را بدون اتلاف وقت و فکرکردن در مورد آنها انجام دهید، بهتر است و گرایش مغز ما به کارایی می‌تواند مثبت باشد.

تفاوت بین عادت و روتین چیست؟

تفاوت بین عادت و روتین چیست؟

تفاوت اصلی بین عادت و روتین، آگاهی است. هر دو اقدام منظم و تکراری هستند. اما در حالی که عادات به صورت خودکار و بدون فکر اجرا می‌شوند، روتین‌ها عمدی و آگاهانه انجام می‌شوند. روتین‌ها نیاز به تمرین عمدی دارند وگرنه در نهایت از بین خواهند رفت. اما یک عادت با اندک یا بدون فکر آگاهانه رخ می‌دهد.

به عنوان مثال، تمرین شکرگزاری مستلزم تلاش است و به شکل خودکار اجرا نمی‌شود. در مورد ورزش هم همین‌طور است. شما قرار نیست تمرینات خود را اتوماتیک شروع کنید. برای اینکه یک روتین به عادت تبدیل شود، باید آن رفتار با اندک فکرکردن یا بدون فکرکردن اتفاق بیفتد. برای مثال، فرض کنید نوشیدن آب را به برنامه صبحگاهی خود اضافه کنید. اگر روزی از خواب بیدار شدید و بدون فکرکردن به آن آب میل کردید، می‌توانید آن را یک عادت در نظر بگیرید.

عادت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

عادت‌ها چگونه شکل می‌گیرند؟

شکل‌گیری عادت فرایندی است که در آن رفتارها خودکار می‌شوند. این می‌تواند یک فرایند عمدی باشد، یا می‌تواند بدون برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، به احتمال زیاد در کودکی شستن دست‌های خود را به شما آموزش داده‌اند و پس از مدتی شستن دست‌ها به صورت خودکار در می‌آید. این کار عمدی نیست و پس از تکرارهای زیاد اتفاق افتاد.

یکی از مواردی که باید در مورد فرایند ایجاد عادت جدید به خاطر داشت این است که این اتفاق گهگاهی نیست. این یک حلقه بی پایان است که در هر لحظه‌ای که شما زنده هستید فعال است.


ایجاد عادت جدید چه مراحلی دارد؟

ایجاد عادت جدید چه مراحلی دارد؟

1. با یک عادت بسیار کوچک شروع کنید.

هنگامی که بیشتر مردم برای ایجاد عادت‌های جدید تلاش می‌کنند، چیزی شبیه به این می‌گویند: «من فقط به انگیزه بیشتری نیاز دارم». یا «ای کاش من هم به اندازه تو قدرت اراده داشتم». این رویکرد غلط است. تحقیقات نشان می‌دهد که قدرت اراده مانند یک ماهیچه است. زمانی که در طول روز از آن استفاده می‌کنید خسته می‌شود. راه دیگری برای فکرکردن به این موضوع این است که انگیزه شما کاهش می‌یابد، جریان پیدا می‌کند و بالا و پایین می‌رود. پروفسور استنفورد، بی‌جی فاگ، این را «موج انگیزه» می‌نامد.

این مشکل را با انتخاب یک عادت جدیدی که به اندازه کافی آسان است حل کنید. و برای انجام آن نیازی به انگیزه ندارید. به جای اینکه با 50 بار در روز شروع کنید، با 5 بار در روز شروع کنید. به جای تلاش برای مدیتیشن به مدت 10 دقیقه در روز، با مدیتیشن یک دقیقه در روز شروع کنید. به اندازه کافی آسان کنید تا بتوانید بدون انگیزه آن را انجام دهید.

2. عادت خود را از راه‌های بسیار کوچک افزایش دهید.

رشد و پیشرفت‌های یک درصدی به طرز شگفت‌انگیزی سریع انجام می‌شود. به جای تلاش برای انجام یک کار سخت و بزرگ از ابتدا، از کارهای کوچک شروع کنید و به تدریج به طور یک درصدی بهبود پیدا کنید. با این کار در طول مسیر، اراده و انگیزه شما افزایش می‌یابد و این امر باعث می‌شود که عادت خود را برای همیشه نزد خود داشته باشید.

3. در حین ایجاد عادت جدید آن را تکه تکه کنید.

اگر هر روز یک درصد پیشرفت کنید، در عرض دو یا سه ماه متوجه خواهید شد که خیلی سریع در حال رشد خواهید بود. مهم است که هر عادت را معقول نگه دارید، به طوری که بتوانید حرکت را حفظ کنید و انجام آن کار را تا حد امکان برای خود ساده کنید.

برای مثال زمانی که به این مرحله رسیدید که مدیتیشن را 20 دقیقه در روز انجام دهید، به جای آن که این کار را به یک باره انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم این کار را در دو تکه‌ی 10 دقیقه‌ای انجام دهید.

4. وقتی لغزیدید، سریع به مسیر خود برگردید.

به گفته Kelly McGonigal بهترین راه برای بهبود خویشتن‌داری این است که ببینید چگونه و چرا کنترل خود را از دست می‌دهید. افراد مشهور و موفق هم اشتباه می‌کنند، مرتکب خطا می‌شوند و مانند دیگران از مسیر خارج می‌شوند. تفاوت این است که آنها در سریع‌ترین زمان ممکن به مسیر خود باز می‌گردند.

تحقیقات نشان داده است که یکبار از دست دادن عادت، مهم نیست که چه زمانی رخ می‌دهد، هیچ تأثیر قابل اندازه‌گیری بر پیشرفت بلندمدت شما ندارد. به جای تلاش برای کامل بودن، ذهنیت “همه” یا “هیچ” را کنار بگذارید.

نباید انتظار شکست داشته باشید، اما باید برای شکست برنامه‌ریزی کنید. کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چه چیزی مانع از بروز عادت شما می‌شود. چه چیزهایی ممکن است سر راه شما قرار گیرد؟ برخی از موارد اضطراری روزانه که احتمالاً شما را از مسیر خارج می‌کند، چیست؟ چگونه می‌توانید برنامه‌ریزی کنید تا در مورد این مسائل کار کنید؟ یا حداقل، چگونه می‌توانید به سرعت از آنها عقب نشینی کنید و به مسیر اصلی بازگردید؟

شما فقط باید ثابت باشید، نه کامل. روی ساختن هویت فردی تمرکز کنید که هرگز عادتی را دو بار از دست ندهید و از مسیر ایجاد عادت جدید خارج نشوید.

۵- صبور باشید و با سرعت مناسب خود حرکت کنید

یادگیری صبور بودن شاید مهم‌ترین مهارت در ایجاد عادت جدید باشد. اگر ثابت قدم و صبور باشید، می‌توانید پیشرفت‌های باورنکردنی داشته باشید. عادات جدید به خصوص در آغاز باید آسان باشد. اگر ثابت بمانید و به افزایش عادت خود ادامه دهید، به اندازه کافی سخت و سریع می‌شود.

جمع‌بندی

ساختن عادات خوب یکی از ارکان اصلی رشد فردی است. برای ایجاد عادات بهتر، باید محیط خود را به شکلی مثبت شکل دهید و برای ایجاد عادت جدید قدم بردارید. با تشکر از شما که وقت ارزشمندتان را در اختیار ما گذاشتید و به مطالعه این مقاله پرداختید.

مقاله پیشنهادی: کوچینگ توسعه فردی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

درخواست مشاوره رایگان