خودت رو بشناس، رشد کن، با حامی اندیش | تخفیف‌های ویژه برای رشد بی‌نهایت

کوچینگ در مدارس چه تاثیری دارد و اهداف آن چیست؟

کوچینگ در مدارس

کوچینگ در مدارس نیز مثل کوچینگ سازمانی یکی از کارآمدترین روش‌های توسعه فردی در عصر حاضر محسوب می‌شود. به گونه‌ای که افراد بسیار زیادی در سراسر جهان با تکیه بر کوچینگ مدارس و تکنیک‌های آن سعی می‌کنند به هر آنچه که می‌خواهند دست یابند. آموزش و پرورش یکی از ارگان‌های تاثیرگذار بر یک جامعه است. چرا که دانش آموزان مهم‌ترین آینده‌سازان یک کشور محسوب می‌شوند و موفقیت آن‌ها در عرصه‌های تحصیلی و شغلی در آینده می‌تواند به شکوفایی کشور کمک کند. همین موضوع باعث می‌شود تا مبحث کوچینگ در آموزش و پرورش بسیار مهم باشد. اگر دوست دارید در رابطه با کوچینگ در مدارس و آموزش و پرورش و تاثیر آن اطلاعات بیشتری به دست آورید، مطالعه این مطلب می‌تواند بسیار در درک کوچینگ چیست و نمونه آن در مدارس بسیار کمک‌کننده باشد.

کوچینگ در مدارس

کوچینگ در آموزش و پرورش چیست؟

منظور از کوچینگ برای آموزش و پرورش مجموعه اقداماتی است که کمک می‌کند دانش آموزان و تمامی افرادی که در عرصه آموزش و یادگیری فعالیت دارند با باور به توانایی‌ها و احساسات مثبت سریع‌تر به سمت اهداف خود حرکت کنند و به توسعه فردی دست یابند.

حضور مربی یا کوچ در کنار دانش آموزان باعث می‌شود تا بتوانند عملکرد تحصیلی و تربیتی خود را ارتقا دهند و ضعف‌های خود را با باور به مهارت‌های وجودی‌شان رفع کنند.

تحقیقات انجام شده در حوزه کوچینگ مدارس نشان داده است که تأثیر تکنیک‌های کوچینگ توسعه فردی به قدری زیاد است که انسان با کمک آن می‌تواند حتی ناممکن‌‌ها را نیز ممکن کند. همین موضوع باعث شده است تا شاهد برگزاری دوره کوچینگ در سراسر ایران و جهان باشیم. دوره‌های مجموعه استاد پریسا احمدی منش یکی از بهترین دوره‌های کوچینگ در کشورمان ایران محسوب می‌شود. 

اهداف کوچینگ در آموزش و پرورش

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است برای هر فرد پیش آید این است که اهداف کوچینگ در مدارس چیست؟ یا به عبارت دیگر کوچینگ برای مدارس چه مزایایی را به همراه خواهد داشت؟

در پاسخ به این سوال مهم باید بگوییم که متخصصان و مربیان کوچ با تکیه بر مهارت، دانش و تعهد خود کمک می‌کنند تا دانش آموزان بتوانند استعدادها و علایق خود را بشناسند. راحت‌تر به سمت اهداف خود حرکت کنند. روابط فردی و اجتماعی خود را در محیط مدرسه و اجتماع بهبود بخشند و اعتماد به نفس خود را نیز ارتقا دهند. به همین دلیل دانش آموزان معمولا پس از شرکت در دوره‌های کوچینگ مدارس می‌توانند عملکرد تحصیلی بهتری از خود نشان دهند.

کوچینگ مجازی چیست و چگونه برگزار می شود؟
مطالعه مقاله

تاثیر کوچینگ در محیط‌های آموزشی

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افرادی که در دوره کوچینگ در مشهد و سایر نقاط جهان شرکت می‌کنند می‌توانند در محیط‌های آموزشی بیشتر بدرخشند.

در واقع می‌توان گفت کوچ کمک می‌کند تا دانش آموزان با توجه به پرسش‌ و پاسخ‌های صورت گرفته در فرایند کوچینگ مدارس احساس ارزشمندی و مثبت‌نگری بیشتری داشته باشند و با تکیه بر احساسات مثبت خود توانایی‌ها و استعدادهای نهفته‌شان را سریع‌تر نمایان کنند. 

چنانچه نسبت به انجام تست mbti تمایل دارید می‌توانید از طریق آکادمی پریسا احمدی منش اقدام کنید.

انواع رویکرد کوچینگ مدارس

کوچینگ در مدارس

در کوچینگ مدارس از رویکردهای متفاوتی استفاده می‌شود تا احساس ارزشمندی در دانش آموزان ایجاد شود. برخی از این رویکردها به شرح زیر است.

  • مربیگری رفتاری

در مربیگری رفتار هدف بر این است که ریشه احساسات منفی و منفی‌گری‌هایی که مانع رسیدن به اهداف می‌شود، پیدا گردد. در واقع می‌توان گفت مربیان رفتاری با استفاده از تکنیک‌های پیچیده سعی می‌کنند ریشه رفتار افراد را بیابند و مشکلات رفتاری که باعث احساس منفی‌گری می‌شود را رفع کنند. تخصصی بودن این شیوه مربیگری باعث می‌شود تا در مدارس کمتر از آن بهره گرفته شود. 

  • مربیگری راه‌حل محور

مربیان در این روش سعی می‌کنند به افراد کمک کنند برای چالش‌های ذهنی خود راه حلی بیابند و با کمک این راه حل ذهن خود را آرام سازند. سپس با آرام سازی ذهن به سمت اهداف بزرگ‌تر پیش بروند و موفق‌تر از قبل شوند.  

  • مربیگری شناختی و شناختی-رفتاری

کوچینگ شناختی و رفتاری بیشتر بر روی عوامل روانی و شناختی افراد تمرکز دارد و سعی می‌کند تا با دستیابی به دانش کلی در رابطه با وضعیت روحی و روانی فرد و حل مشکلات مربوط به روح زمینه را برای توسعه فردی بیشتر فراهم کند.

 

  • مربیگری اجرایی

مربیگری اجرایی در آموزش و پرورش همان گونه که از نامش نیز پیدا است مختص کادر اجرایی مدارس است. در این روش از کادر اجرایی مدارس اعم از مدیر، معاون، معلم و غیره حمایت می‌شود تا در زمینه مدیریت وظایف خود عملکردی بهتر و اصولی‌تر از خود نشان دهند و در صورت مواجه با چالش‌های احتمالی در کمترین زمان ممکن بهترین راه حل را بیابند.

 

  • مربیگری همتایان

مربیگری همتا یکی از اثرگذارترین روش‌های کوچینگ در مدارس محسوب می‌شود. در این روش دو معلم با اشتراک‌گذاری بازخوردارها و تجربیات خود به موفقیت‌های بیشتری در زمینه آموزش دست می‌یابند و می‌توانند موفقیت‌های خود را در زمینه شغلی خود ارتقا دهند. در واقع می‌توان گفت مربیگری همتایان کمک می‌کند همکاران با یکدیگر چالش‌های زندگی‌شان را به اشتراک بگذارند و یک راه حل اصولی بیابند.

کوچینگ زندگی یا لایف کوچینگ چیست؟ چه زمانی به سراغ آن برویم؟
مطالعه مقاله

 

  • بورسیه سازمانی

در این روش از کوچینگ در مدارس مربیان در ازای تغییر رفتار و افکار تشویقی‌‌هایی را اهدا می‌کنند. اهدا این تشویقی‌ها و بورسیه‌های سازمانی باعث می‌شود تا افراد بیشتر برای حال خوب خود بجنگند.

 

  • مربیگری آموزشی

مربیگری آموزشی را می‌توان مهم‌ترین بخش در کوچینگ مدارس دانست. در این شیوه آموزش‌های لازم برای دستیابی به احساسات خوب و رهایی از منفی نگری‌ها با هدف دستیابی به موفقیت در اختیار افراد قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت مربیان به افراد کمک می‌کنند تا روش‌های دستیابی به مثبت‌نگری را بیاموزند.

جمع بندی؛ کوچینگ در آموزش و پرورش

کوچینگ در مدارس شامل طیف وسیعی از برنامه های آموزشی حرفه ای برای معلمان و دانش آموزان است که باعث می شود آنها عملکرد آموزشی و یادگیری خود را توسعه دهند. از رویکردهای کوچینگ در آموزش می توان به مربیگری رفتاری، مربیگری راه حل محور، بورسیه سازمانی، مربیگری آموزشی و… اشاره کرد. توسعه فردی، افزایش انگیزه و تعهد، بهبود عملکرد، تقویت مهارت های حل مسئله از اهداف اصلی کوچینگ در مدارس هستند.

امتیاز دهید

اشتراک گذاری:

مطالب مرتبط با کوچینگ در مدارس چه تاثیری دارد و اهداف آن چیست؟

سکوت سازمانی

سکوت سازمانی

کارکنان نقش عمده‌ای در موفقیت محل کار خود ایفا می‌کنند و رفتارها و دیدگاه‌های آنها

شخصیت شناسی آرکتایپ

شخصیت شناسی آرکتایپ

شخصیت‌شناسی آرکتایپ یا شخصیت‌شناسی کهن‌ الگو یک زمینه علمی در روان‌شناسی و ادبیات است که

تیپ شخصیتی estp

تیپ شخصیتی ESTP

تیپ شخصیتی ESTP، یکی از تیپ‌های جذاب و پرانرژی در تست mbti است. این افراد

دیدگاهتان را بنویسید

حامی اندیش